Med to albums under bæltet i 2020 gik Princess Nokia på scenen i Pumpehuset med mere energi og livsglæde end hidtil set på dansk jord.
Publikum blev for tredje gang på dansk jord velsignet med besøg af amerikanske Destiny Nicole Frasqueri aka. Princess Nokia mandag aften. Rapperen har allerede i år udgivet to albums, henholdsvis med titlerne “Everything Sucks” og “Everything Is Beautiful” – hvert med sit tema, som titlerne nok afslører.
Til trods for corona-pandemien, så var Pumpehuset klar til et skud Nokia, da der kun er kapacitet til 600 personer i huset. Dermed var der et godt stykke til de famøse 1.000 mennesker, som helst ikke må være samlet på ét sted.
New Yorkeren startede koncerten ud med de tre første numre fra “Everything Sucks”, nemlig “Harley Quinn”, “Welcome To The Circus” og “Crazy House”, som alle har en vibe af en indre kamp mod psyken, og som giver plads til de sindssyge sider af mennesket. Et godt symbol på det nonbinære menneske, som over de senere år har givet os musik i genrer fra oldschool hiphop, punk og goth til nymoderne rap, alle med hints fra den elektroniske verden undervejs.
Hele showet blev, til trods for et nedtonet scene-setup med kun en lille mikserpult til DJ’en, som var med, lyst op af et flot lazershow, som med sine farver meget smukt viste det mood, som Princess Nokia gerne vil fremprovokere med sin musik. Derudover var størstedelen af sætlisten sat med højtempo-numre, som er med til at trække publikum op. Et nummer som “Kitana” er med til at få publikum i højeste gear og formåede det også denne mandag aften, til trods for ekstra håndsprit alle steder.
Som altid gjorde den udtalte intersektionelle feminist tid til under showet at nævne, at deres show var et safe space for LGBT-personer, sorte og brune samt kvinder i alle afskygninger. Det samme gjorde Nokia under sit show i Vega for to år siden.
Teksterne handler stadig om at være et menneske, som ikke har lige så mange rettigheder som alle, om at være lidt skør, om at være et emo/goth-kid, som engang blev mobbet, om at være the odd one out. Noget, som virkede til at kunne blive genkendt af de fremmødte.
Efter et besøg af gæster fra salen på scenen til nummeret “Wavy”, kom Princess Nokia tilbage på scenen efter en kort pause og fortalte, hvordan hun skrev “Everything Sucks” ved at dykke ned i en dårlig tid i hendes liv og dyrke de følelser, inden hun kom ovenpå og valgte at skrive “Everything Is Beautiful”, da livet blev smukt igen.
Herfra spillede de numre fra det positive album, hvor bl.a. “Green Eggs & Ham” og “Gemini” var højdepunkter, inden Nokia lukkede af med førstesinglen “Tomboy” fra debutstudiealbummet “1992”, der blev udgivet i 2017. Inden Nokia gik af scenen, tog de sig tid til at tage billeder med de trofaste fans forrest i salen, som kunne alle sangene til punkt og prikke.
Den intime stemning i Pumpehuset sammen med Nokias energi på scenen, hvor de kastede sig fra højre og venstre, ind i kameralinsen på de få fotografer, som var dukket op, og generelt gjorde alt for at skabe en åben og glædelig stemning i salen, gjorde igen Princess Nokia til én af de bedste live performances i denne anmelders bevidsthed. Den totale underkastelse til øjeblikket fra kunstneren smitter af i salen, hvorfor stemningen bliver magisk. Og det er dét, en koncert ultimativt skal kunne.