Engang i slutfirserne var der en guitarist, som gjorde soloer til højeste mode. Han spillede i et lille band, der hed Guns N’ Roses, og hans ikoniske hat solbriller og lange, krøllede hår gjorde ham til et stilikon i rockens verden. Derfor er det selvfølgelig med en vis form for ærefrygt, at vi modtager den form for overmenneske på Copenhells største scene. Og for dem som har boet under en sten i de seneste fyrre år, så er det Slash.
Det store spørgsmål er om han stadig har det. Det bliver jo ikke sværere at spille guitar, bare fordi man bliver ældre. Men man kan godt mærke uoplagte dage, hvor tingene ikke sidder lige i skabet. Han har medbragt et band med Myles Kennedy, mest kendt fra Alter Bridge, som frontmand og mit bekendtskab med dette er ikke lige så solidt, som jeg kunne ønske mig. Det er derfor med stor beklagelse, at jeg må sige, at jeg er svært skuffet.
Når man spiller denne type for retrorock, og så på Copenhells største scene, så skal man gøre det med et medrivende og nærværende show. Det er Slash og co. ikke i stand til, i hvert fald ikke i dag. Der er meget lidt at udsætte på selve musikken, men det må der heller ikke være, når man er en af de bedste nulevende guitarister. Desværre så er hans lyd hverken moderigtig eller synderligt spændende på en metalfestival.
Find din gamle t-shift frem…
For der var godt nok mange Guns N’ Roses-emblemer i gadebilledet. Det er ikke helt relevant at tale om Slash, som en nutidig musiker, for han har ikke længere en bred appel, og for mit vedkommende har han ikke været vigtig siden hans periode med Velvet Revolver. Det er godt med lidt nostalgi, men det må heller ikke kamme over i en omgang pladder, der ikke har forbindelse til nutiden. Derfor siger jeg, at Slash ikke hører til på Copenhell, hvis han ikke har noget alvorlig musik på hjerte.
Der var da enkelte gode takter, som for eksempel ‘Doctor Alibi’, hvor Todd Kerns leverede en medrivende vokal, og man et kort øjeblik troede på at hele bandet havde lyst til at være her. Det var bare for lidt og for sent til at redde koncerten, som vil stå som en af de dårligste bookinger siden The Darkness spillede på Copenhell i 2015. Til gengæld har vi fået nogle fremragende billeder.