Den 90 minutter lange koncert med Lydmor i Lille Vega var syret, magisk og fuldstændig ud over det sædvandlige. Med UV-maling, en kraftfuld stemme og en fantastisk lysopsætning tryllebandt hun de 500 mennesker, der flere måneder forinden havde købt billet til den udsolgt koncert.
Udsolgt mener som regel tætpakket, og fredag aften i Lille Vega var ingen undtagelse. Selvom det efterhånden er bidende koldt udenfor, så var temperaturen tæt på kogepunktet indendøre. Efter en længere intro, der lød som forskellige lydfrekvenser, kom hun iført sorte lædershorts, en sort crop top, en overdel og bare tæer ind på scenen før monologen fra ”the Mansion” begyndte og koncerten for alvor startede. Vi var nu i Lydmors univers.
Omringet af otte små lysrør stod den 28-årige Jenny Rossander, som er navnet bag Lydmor, med sit eget udstyr og loopede sig igennem sange som ”Claudia”, ”Killing Time” og ”Shanghai Roar”. Alle tre sange kommer fra det nyeste album, I Told You I’d Tell Them Our Story, der udkom for snart to måneder siden. Førnævnte sange blev til aftens koncert optrådt med en selvsikkerhed, der sjældent er til at spore blandt andre musikere. Lydmor er ikke kun en musiker, men også en kvinde der brøler. Brølet var ikke til at tage fejl af ved ”Helium High”. Her brugte hun få minutter på at snakke om feministbølgen og #MeToo-kampagnen, som også var omdrejningspunktet for hendes optræden, dengang hun optrådte nøgen. Undervejs i sangen hoppede hun ud blandt publikum og sang videre.
Og det er netop det her, der gør Lydmor så interessant. Hun rykker grænserne mellem publikum og kunstner – ja, nærmest sletter dem, men det vilde er, at det fungerede for hende.
Charmerende detaljer
Om det var bevidst, skal jeg ikke kunne sige, men først ved den tiende sang nævnte hun titlen på sangen inden den begyndte. Det viste igen en selvsikkerhed, men også et nærvær til publikum, da hun ved, at størstedelen af det udsolgte Lille Vega kender alle sange. Hun stillede sig også på tæer, hver gang hun skulle synge direkte ind i mikrofonen. Det var som om, den var sat et par centimeter for højt oppe, men detaljerne gav hele optræden en charmende effekt.
Kærligheden til at stå på scenen er heller ikke til at tage fejl af. Inden aftenens andensidste sang, ”Money Towers”, sagde hun ”Alle mine drømme går i opfyldelse lige nu”, og skulle man kigge på publikum, så var deres drøm også gået i opfyldelse. Der blev gentagende råbt ”Jeg elsker dig Lydmor” mod scenen, som skabte en lavine af kærlighedserklæringer. Men den ultimative kærlighedserklæring kom fra Lydmor selv. ”I Love You” fra 2015-albummet Yvar aftenens sidste sang, og var også den bedste afslutning på en koncert, jeg længe har set. Lys og lyd gik sammen op i en højere enhed til en slangs trance, før hun gik af scenen.
Lydmor var fredag aften suveræn. Det startede lidt småkedeligt ud, men det var blot nervøsiteten, som skulle rystes af – og det blev den. Hun er et ganske ægte talent, og det satte hun fredag aften to tykke streger under. Med hits, balladerne og det eksperimenterende, leverede Lydmor en koncert, der var svær at sætte ord på – udover fantastisk. For det er nemlig ét ord, der beskriver hende meget godt.