Hvad, der kunne have været en hyggelig eftermiddag med minder, blev desværre en kedelig omgang i selskab med Bikstok på Bøgescenerne ved årets Smukfest.
Blæs Bukki, Eaggerman og Pharfar har haft en stor betydning for dansk dancehall. Men deres tid er løbet fra dem. Det beviste deres performance på årets Smukfest, hvor de fredag eftermiddag spillede på Bøgescenerne for et virkelig begrænset antal publikummer.
For deres performance og numre fejler ikke noget, men modsat, da vi dækkede tre gange i festivalsommeren 2011, har musikken ikke længere den effekt, som den plejer. Normalt er det fest og ballade, når “Græder For Dem” bliver sat på. Her var der en håndfuld dedikerede fans og en stor gruppe mennesker, der var jævnt ligeglade.
Smukfest havde givet os skrivende og skydende folk lov til at opdage koncerten fra de loger, der hænger i trækronerne over Bøgescenerne. Her har fans fået lov til at vinde adgang under deres yndlingskunstneres koncerter. Men ligesom ved koncerten generelt havde de fleste tilvalgt Bikstok denne fredag eftermiddag.
Derved blev det virkelig bare en flad fornemmelse. Men med kun halvanden udgivelse i bagagen er Bikstok måske heller ikke bare et band, der egner sig til Bøgescenerne længere. Det var de, da de kom frem og lagde verden ned.
Med Natasja i favnen under “Cigar” var der luft under vingerne ved ekstranumrene. Det samme var der ved forrige nummer “Nøgne Mænd”, og ved “DKs Koner” eksploderede koncerten, men eksplosionen var nærmere en implosion, hvor det hele trækker sig sammen først. Ingen mennesker var helt på og elskede. Især, når du så det fra trætoppene, var det altså fladt at stå så langt væk, fordi pladsen var så tom. Måske var det bedre foran scenen.
Pharfar, Eagger og Blæs er dygtige musikere, men de bør nok køre videre med deres respektive projekter. Bikstok skal enten finde på nyt eller stoppe sig selv. Desværre for alle os, der elsker deres betydning for dansk musik.