Betagende Björk blev plapret ihjel

Islandske Björk er en sansefuld oplevelse, der fylder krop og sjæl med stof til eftertanke… Hvis det ikke var fordi, at hun spillede på NorthSide, hvor publikum hverken havde tålmodighed eller interesse nok til at lade sig forføre.

Et af hovednavnene på årets NorthSide var darlingen Björk sat på festivalpladsens største scene. Og stort set alle dagens gæster var også dukket op for at se giraffen, da hun gik på 21:45. Overalt var der mennesker.

Da bandet før Björk, Future Islands, var færdig med at spille på modsatte side af pladsen, gjorde konferenciers Pelle Peter Jensen og Nicholas Kawamura opmærksom på, at det var en stille koncert, og at man skulle respektere stilheden og lade være med at have samtaler undervejs.

Det blev ingenlunde respekteret, og den 52-årige sangerindes performance druknede i druksamtaler – heriblandt flere fraser a la “Hold kæft, hvor er det kedeligt!” og “Det er sgu for syret til mig”.

En ødelæggende oplevelse for koncerten, der ellers kunne have været en hel behagelig, anderledes oplevelse, som da Sia spillede på Smukfest i 2016. Med en teater/opera-agtig, naturistisk opsætning med masser af buske, blomster, harpespil og tværfløjte. Hovedpersonen selv var klædt ud som en orkidé og embracede virkelige en H.C. Andersen-lignende eventyrverden. Et setup, der havde passet perfekt til en smuk aften i Tivolis glassal, eventuelt tilsat en røvfuld svampe.

Den introverte forestilling på scenen blev kun afbrudt af entusiastiske “TAK!” under numrene fra Björk til de små, enkelte klapsalver, der sporadisk opstod i, hvad der blev forstået som pauser i det ensformige lydbillede, hvor damens brægen var det eneste, der brød i ny og næ.

Det kunne ha’ været så smukt, men oplevelsen blev halv, eftersom pladsen til fordybelsen ikke var der. Her kan man så også diskutere, om Björk overhovedet er et festivalnavn i den kaliber.

“Open your senses”, sang islændingen. NorthSide tænkte “Nej tak”.

Björk, NorthSide, NS18, Blue Stage
Foto: Lasse Lagoni

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her