Det var en virkelig behagelig aften i Rag’n’Bone Mans selskab på Avalon torsdag aften på Roskilde.
Kort før midnat stillede den britiske sanger og rapper Rory Graham sig op med band og kor og en masse folk-inspireret musik på setlisten. Sangene kom fra debutalbummet “Human”, som er en plade pakket med soul og attitude tilsat hiphop.
Rag’n’Bone Man selv virkede glad og tilfreds og så ud til at nyde at spille for det fyldte telt. De fleste fremmødte kom i sidste øjeblik, og havde sikkert taget turen ned efter mere lyd med attitude, efter The Weeknd gik af Orange Scene. Stemmen var i topform – det er sjældent, jeg har hørt så god vokal på Roskilde, det var præcis som at høre pladen derhjemme. Samspillet mellem band og kor og Rag’n’Bone Man var også til UG.
Dem, der i april måtte gå forgæves i Lille Vega for at høre kæmpehittet “Human” live, havde forhåbentlig taget turen vestpå fra Hovedstaden, for at høre Rory Graham og Co. fremføre den live var præcis som håbet.
Tidspunktet taget i betragtning – og at han spillede efter f.eks. G-Eazy og The Weeknd og før Justice – var det et par skridt ned i energiniveau, men det fungerede godt med en puster på Avalon, hvor der ikke skulle pumpes igennem. Omend stod jeg også et par gange og blev lidt rastløs for, at der skulle ske mere.
Men omvendt. Hvad skulle vi nå? Udenfor tog blæsten til, men i ly for vejret blev øregangene forkælet med et nummer fra EP’en Wolves fra 2014, nemlig “Hell Yeah” med Vince Staples på gæstevokal. Den sang er et kerneeksempel på, hvorfor folk, soul og hiphop hænger sammen. Det er så smukt og stærkt og står for mig som et af Rory Grahams største genistreger i hans indtil nu spæde karriere. Et nummer, der også fungerer ekstremt godt live – og lige dér var det ikke kulde, der gav mig gåsehud.
Se resten af Lasses galleri HER.