Gavin DeGraw gæstede fredag aften Store Vega. Og amerikaneren ramte med sin akustistiske tour sømmet på kornet på det danske begreb: hygge
LED-flammerne fra de elektriske stearinlys på det sorte flygel i midten af scenen i Store Vega byder sammen med 1550 jublende koncertgæster den syngende sangskriver fra New York velkommen, da han et kvarter over tid indtager lokalet med de blankt lakerede mahognivægge. Store Vega er fyldt til randen, hvilket VEGA’s forside kan bekræfte. Koncerten er udsolgt, og Gavin DeGraw er klar til at give danskerne en aften i musikkens tegn med sin akustiske tour. Kunstneren, der har fået adskillelige platinplader, fik faktisk sin første af slagsen i Danmark med hans absolutte hit- og debutalbum, Chariot. Og netop titelnummeret og kæmpehittet fra den plade, ”Chariot”, er det første nummer, gadedrengen med den kendetegnende westernhat serverer i sin helt egen jazzede version i aften. Stærkt derefter og med et vuggende publikum med en blanding af fadøl og feel-good-stemning i maven, leverer popstjernen med store brede smil og sporadiske henvendelser til salen ”King Kong” og ”Crush/Nice to Meet You”.
Stemningen var forud for DeGraws indtræden i salen høj og bar præg af en folkerig fredagsbar med masser af fadøl. Den stemning fortsatte amerikaneren med ”In Love With a Girl” fra 2008, hvor salen udgjorde call-response-kor. Efterfølgerende ”Kite Like Girl” fra det nyeste album, Something Worth Saving fra september 2016 er sangen om den der pige, man så gerne vil have, men ikke kan få. Skrevet, komponeret og fremført med en befriende lethed. Da DeGraw til ”Best I Ever Had” med den karakteristiske cowboyhest i trav-agtige melodi forlod klavertaburetten og bød salen op til fællessang, blev der sat lidt mere skub i energien hos publikum. Sangfuglen beviste, han også kunne få salen og ikke mindst guitarist og bassist, Billy Norris og trommeslager, Mike Baker til at grine, da han gav den som mere eller mindre seriøs countrysanger til nummeret ”Stealing”. Efterfølgende blev der også tid til at vise den charmerende side af sangeren frem, og særligt kvinderne i salen jublede højt.
Blændede øjne og blændende charme
I 2013 blev Make a Move udgivet med hittet ”Who’s Gonna Save Us Tonight”. Teksten er som skrevet til situationen med den nuværende amerikanske præsident, og sætningen: ”Politics and presidents– It’s like they’re building a wall” blev sunget med en rysten på hovedet. VEGA skriver godt nok på sin hjemmeside, at lysfølsomme og personer med epilepsi ikke skal gå til koncert hos dem, men i virkeligheden burde de nok bare udlevere et par solbriller til alle i indgangen, da de roterende skarpe lys hele aftenen gang på gang kraftigt blændede selv de mest koncert-trænede øjne. Et kritikpunkt den kære Gavin ikke rigtigt kan få ansvaret for, og han blev da også så godt som tilgivet af publikum til ”Follow Through”, der på trods af blændede øjne ivrigt sang med: ”So, since you wanna be with me …”. Efterfølgende gav DeGraw sin uforbeholdne mening om anmeldere, inden musikerne blev præsenteret, og et cover af George Michaels ”Faith” endnu engang blev fremført i den gode stemnings tjeneste.
Efter endnu en kærlighedsballade i form af ”More Than Anyone” fortæller aftenens hovedperson om, hvordan han som 12-årig blev introduceret til Sam Cooke og forelskede sig i musikken, inden han viser en klasse-vokal på ”A Change is Gonna Come”. En stærk vokal, der viser, at sangeren stadig har masser at byde på musikalsk – selvom han for længst har peaket hvad angår de store hits. Et af de hits er det næste i perlerækken af ballader, ”Soldier” fra albummet Sweeter, der giver flashbacks til drenge- og pigeværelserne anno 2011, og igen får manden med hatten hele salen med på fællessang: ”I know you don’t believe it, But I said it and I still mean it, When you heard what I told you, When you get worried I’ll be your soldier”. Det næste nummer fra den seneste plade har publikum i VEGA tydeligvis hørt før, og det lykkedes Gavin DeGraw at sætte ”Copenhagen on fire”, inden vi igen runder 2011 med ”Not Over You”.
Multiplatinsangeren viser endnu engang sin stærke vokal i ekstranummeret ”Dancin’ Shoes”, inden han slutter aftenen med et velkendt brag med drengerøvshittet, ”I Don’t Want To Be” fra dengang den nu 40-årige sanger stadig var i midt tyverne og netop flyttet til New York. En sang, der vil klinge i de 1550 fadøls-buzzede hjerner, der med stående og meget overbevisende applaus sender den amerikanske gadedreng videre på sin turne, der i dag går til Hamburg.