Gulddreng – Ungdommens massepsykose

Manden, myten, brandet “Gulddreng” spillede sin første af tre udsolgte koncerter i Store Vega torsdag aften. Poplish gik på jagt efter svaret på det store spørgsmål: Hvad er det, han kan?

Det lyder som et eventyr, ikke? Det var engang en dreng, som hed Malte. Malte prøvede at slå igennem og leve af sin musik. Men det lykkedes aldrig rigtig helt. Så fik et stort pladeselskab endelig øjnene op for ham, og nu har han succes.

Det kan også lyde som et plagiat af den danske film ‘Remix’ fra 2008: En ung knægt kommer under det store, farlige pladeselskabs vinger, hvorefter de ændrer ham fuldstændig for at få ham til at sælge mere musik.

Faktum er, at Gulddreng kom stormende ind fra højre i sommer og i ren rottefænger-stil gav Danmarks ungdom en massepsykose. “Model”, “Hva’ Så?” og “Nemt” blev teenagernes tema for 2016, og nu er tiden endelig kommet til at se, hvad det unge stjernefrø egentlig kan.

Da de to første koncerter blev annonceret i efteråret – flere måneder før, de skulle spilles – var jeg skeptisk. Kunne fænomenet Gulddreng holde momentum og skrabe nok folk sammen så lang tid efter “Model” lå nummer ét i disse hurtige streamingtider, hvor det ene virale hit tager det andet? Af dømme efter den fyldte Vega-sal og de to udsolgte ekstrakoncerter måtte jeg æde mine ord.

De fleste til stede er unge, yngre end denne 24-årige anmelder. Jeg er selv med til at trække snittet ned, da jeg med mig har min 16-årige bror. Forud for koncerten havde jeg hevet ham med på McDonald’s for at få nogle svar. For hvad pokker er der med ham Gulddreng?

“Jeg tror bare, det er hans personlighed,” lød svaret med et træk på skuldrene. Der var ikke meget uddybning at hente. Men så tænker jeg, at den her rige, blærede attitude, som figuren Gulddreng har, måske er en smule “helle” midt i en tid, hvor man skal finde sig selv og træffe store beslutninger om uddannelse og fremtid.

Gulddreng, Store Vega
Foto: Bo Källberg

Forud for hovednavnet spillede Gulddrengs DJ, DJ Guldsmed i 45 minutter – hvor han fik besøg af Katie Keller, Pattesutter og Skinz. Tre navne, som også har været oppe og hitte i 2016. Guldsmeds eget DJ-set var en blandet landhandel, som lagde ud med en salsaversion af Emil Stabils ‘Allerede Is’, Danseorkesterets ‘Kom Tilbage Nu’ og Nik & Jays ‘Hot’. Ikke helt dét, man havde regnet med at høre som opvarmning til en Gulddreng-koncert.

Universal, der står bag Gulddreng, har for nylig til Zetland fortalt om deres nyopstartede afdeling ‘Hurricane Records’ for virale hits, som kun skal ‘nurse’ one hit wonders og tjene hurtige penge hjem. Det er dét, de unge vil have. Og det er vist også de roller, Katie Keller og Pattesutter har i musikbilledet lige nu.

En tendens, der minder mig om 90’ernes Bubblegum Pop, som bl.a. Toy Box og Aqua var en del af. Sjove, hurtige hits i tidens ånd. Eller som minder mig om, da YouTube-fænomenet Kidd ejede kongeriget – og på den måde banede vejen for flere andre af CHEFF Records’ kunstnere så som Klumben, TopGunn og Eloq.

Ifølge Hurricane selv skal kunstnerne hurtige ud, lave et par enkelte singler og en EP og så videre ud af systemet. Men nu er Gulddreng gået nummer ét med alle syv singler på Spotify og har ikke udgivet ét eneste album. Hvorfor er han større og mere holdbar end Bro og Pattesutter?

Gulddreng, Store Vega
Foto: Bo Källberg

Da klokken blev 22 – hvilket er et sent tidspunkt at starte en koncert, hvor så mange af publikummerne går i folkeskole og skal op dagen efter – blev lyset i salen slukket, og Gulddreng speakede sin egen præsentation. Han satte ikke sit lys under en skæppe og havde ingen problemer med at fortælle, at han er stærk som en okse og modig som en løve.

“Mine damer og herrer. Giv en stor hånd til MIG!” råbte han bag scenetæppet, og derfra gik der helt Westlife i den for publikum. For de unge piger på første rækker kiggede de på den solbrilleklædte knægt i sort og guldkæder, som generationen før dem kiggede på Nick Carter.

Koncerten var – for at bruge en moderne term – on point. Guldbandet bag det unge stjerneskud hjalp ham igennem, men var næsten unødvendige. Den attitude, som Gulddreng lagde for dagen, bar det timelange set uden problemer. Knægten kan sagtens synge, hvilket han blandt andet fremviste i nogle uudgivede ballader, og når det kom til de store optempo-hits, var det hans energi, der løftede oplevelsen fra singleversionen på Spotify, som indtil nu for mit vedkommende havde haft sine storhedstider til campfester på festivalerne i sommer.

Gulddreng, Store Vega
Foto: Bo Källberg

Men at Gulddreng er en karikeret karakter blev også understreget undervejs, f.eks. når han skal spille et nummer selv på guitar og tager imod instrumentet med ordene “Jeg har fået lov til at låne denne her af Christopher. Så er det ikke kun Medina, vi har til fælles.”

Og det er måske lige præcis dét. Der er så meget mere personlighed at finde hos figuren Gulddreng. Du er ikke i tvivl om, hvad han kan lide, og hvad han bruger sin tid på. Du får hurtigt en forståelse af, hvem han skal forestille at være – og så er han nemmere at forelske sig i.

Især hitsene ‘Nemt’, ‘Hva’ Så’ og ‘Model’, som var ekstranummeret, blev taget godt imod af målgruppen – den 16-årige brormand ved min side. Også selvom der var lidt utilfredshed over at vente i to timer på en kun time lang koncert.

Tidligere har musikken til folket været leveret af folk, som har givet indtrykket af at være fattigrøve med noget på hjerte. Fra trubadurer som John Mogensen og Kim Larsen til nymoderne typer som Kidd, der rappede om at være en fattigrøvscharmør. Nu handler det om at se op til én, som spiller nyrig og laver modeller og drikker pagne på D’Angleterre. Og jeg forstår godt de unge. Når man konstant bliver bedt om at forholde sig til sin fremtid i former som karakterer, studieretninger, uddannelser og fremtidige erhverv – så kan Gulddreng da om nogen få folk til at sigte efter stjernerne, hvis de drømmer om at blive som ham.

Eller også kan han være et samfundskritisk indslag om visse nyrige typers arrogance og fokus i livet. Og i så fald klapper jeg også i mine små, tykke hænder. Talentet kan i hvert fald ikke tages fra den unge knægt, uanset hvor karikeret og fjollet en måde han fremviser det på.

Gulddreng er nutidens svar på Kidd eller Emil Stabil. Det længerevarende more than one-hit wonder, som tager landet med storm i et par år og så forsvinder fra Danmarks fællesbevidsthed. Og selvom det “bare” er en karakter, så er Gulddreng et vellavet franchise, som er klar til at tage landet med endnu mere storm det her forår.

Gulddreng, Store Vega
Foto: Bo Källberg

Se hele galleriet fra koncerten HER.

Se også

Engang var Dizzy Mizz Lizzy guld – nu er de sølv

“She said that silver’s meant to burn forever”   Sådan lyder...

Aqua i Royal Arena: Fyldt med kaos og kærlighed

Lørdag aften i Royal Arena var der lagt op...

D-A-D fejrede jubilæumsfest med cowboytema og crazy gæster

Hvis der findes en rockmusisk ekvivalent til landskamp på...

Kellermensch smadrede næsten Det Kgl. Teaters pæne facade

Kellermensch’ koncert på Det Kongelige Teater var en unik...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Der var ikke noget at komme efter. Folk var godt underholdt, lyden var god, festen var fed, alle var glade, og Gulddreng fik vist, at han er mere end blot godt produceret musik fra Universal. Hvem end, der står bag det her, så har vedkommende fundet en guldåre. Og den lyder fandme fed.Gulddreng - Ungdommens massepsykose