Massive Attack – Gensynsglæden var størst publikum imellem

Massive Attack leverede en stabil og gennemarbejdet indsats i Tap 1, men alligevel virkede publikum mest interesseret i en tur ned ad Memory Lane med gamle venner.

Dengang tilbage i 80’erne, da hip hop’en blomstrede, især i USA, blev genren også videreudviklet, som det er sket med mange andre genrer. Således opstod trip hop som genre og her kan Massive Attack prale af at være en af forgængerne. Trip hop er synonym med en mere tilbagelænet for for hip hop, der gerne på en syret måde blander jazz, reggae, rock og electronica. Massive Attack blev dengang hyldet for albums som Blue Lines og Mezzanine.

Da Massive Attack styrede undergrundsfesten tilbage i 90’erne, så det nok en hel del anderledes ud, end det gjorde søndag aften i Tap 1 i Carlsberg-byen i København. Her var bandet tilbage med nyt materiale og kollaborations. Gensynsglæden var god nok, men tiden er utvivlsomt en anden nu.

Går det godt med børnene?

Det var en af de her koncerter, hvor gennemsnitsalderen var 30+, og der var rigtig meget snak. Ved siden af mig stod en flok venner, der udvekslede ord som ’lang tid siden, går det godt med børnene?’ og på rygeterrassen var det tydeligt at gamle slæng var taget til koncert sammen. Stemningen – i hvert fald i bagerste halvdel af salen – hældede meget til vennesnak og ’godt-at-se-dig-igen’-fadølsskål. Men der var ingen tvivl om, at publikum var glade for at høre Massive Attack igen for bifaldene var store, og der var godt gang i festen, piger på skuldrene, maling i ansigtet og pift og skrål.

Regnbuefarvede nyheder

Der var ikke den store aktivitet fra bandets side i løbet af aftenen. Stilen var rimelig cool og reserveret. Men de levede godt op til den forventede gensynsglæde. Visuelt var koncerten en varm og magisk eksplosion af stjerner og glimmer i alle regnbuens farver, blandet med for eksempel sære koder og danske nyheder. Man for eksempel anede sympati med Syriens flygtninge i de smukke visuals og det gav en følelse af, at bandet var klar over, at de var i Danmark.

Koncerten var kronologisk bygget op efter den klassiske spændingskurve. Den startede i den rolige ende og peakede flot mod slutningen med nummeret ’Tear Drop’. Den nærværende og personlige følelse fra visuals’ne, står dog i kontrast til den lidt mekaniske optræden fra bandet. Man kunne ikke undgå overveje, om man lige så godt kunne have sat en cd på derhjemme og mindedes gamle dage, og derfor får Massive Attack fire stjerner for aftenens koncert i Tap 1.

Massive Attack, TAP1
Foto: Morten Rygaard

Se også

Engang var Dizzy Mizz Lizzy guld – nu er de sølv

“She said that silver’s meant to burn forever”   Sådan lyder...

Aqua i Royal Arena: Fyldt med kaos og kærlighed

Lørdag aften i Royal Arena var der lagt op...

D-A-D fejrede jubilæumsfest med cowboytema og crazy gæster

Hvis der findes en rockmusisk ekvivalent til landskamp på...

Kellermensch smadrede næsten Det Kgl. Teaters pæne facade

Kellermensch’ koncert på Det Kongelige Teater var en unik...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Koncerten var kronologisk bygget op efter den klassiske spændingskurve. Den startede i den rolige ende og peakede flot mod slutningen med nummeret ’Tear Drop’. Den nærværende og personlige følelse fra visuals’ne, står dog i kontrast til den lidt mekaniske optræden fra bandet. Man kunne ikke undgå overveje, om man lige så godt kunne have sat en cd på derhjemme og mindedes gamle dage, og derfor får Massive Attack fire stjerner for aftenens koncert i Tap 1.Massive Attack - Gensynsglæden var størst publikum imellem