Når Clemens udgiver sin nye single med titlen 500 Heste, er det ikke fordi, han har lagt sin stil om, er blevet hestepige og er begyndt at skrive sange til den nye My Little Pony film, men fordi han igen er tilbage i hans vante rapunivers.
De seneste år har der blandt Clemens’ singler været en vis form for poesi og eftertænksomhed at spore. Især da han udgav nyfortolkningen af Kim Larsens Tik Tik, kunne man få den opfattelse, at den hårdkogte rapper igennem den nye titel som far, havde fundet sin bløde side frem – men vi tog fejl!
Med sit nye nummer er der igen skruet op for drengerøven, livet i overhalingsbanen og filosofien ”Live fast Die young”, og heldigvis har Clemens ligesom mange af sine kollegaer forstået, at en ung, blid kvindestemme kan være med til at få folk til at skrue lidt ekstra op for volumen.
Selvom 500 heste i den grad er catchy, så ville det være synd at sige, at det er et af Clemens bedste numre. På dansegulvet vil det hurtigt minde gæsterne på natklubben om Pitbulls megahit Krazy, når diverse byer og steder remses op. Dermed må man formode, at singlen hurtigt vil opnå status som et af de numre, der præger vores nat i byen – men så heller ikke mere.
De dybeste iagttagelser der gøres er, at vi skal sørge for at få det hele med, mens vi lever, lige meget hvad det koster os. Dermed er oddsene for at singlen kommer til at røre den almene dansker ikke særlig høje. Men stiler man efter et radiohit, som folk alligevel skråler med på, fordi det bakkes op af et fedt beat og hurtig rap, så bliver chancerne pludselig bedre.
Et flop af en musikvideo
Desværre må musikvideoen siges, at være direkte intetsigende. Mest af alt ligner det en rejseguide for Momondo, hvor Clemens engang imellem selv dukker op, da det jo trods alt ér hans musikvideo. Skal man se på det positive i musikvideoen, så understøtter den fint singlens beskrivelse af de mange smukke steder, som vi skal sørge for at opleve. Men sætter du lyden på mute, så ville du ikke ane, hvad videoen skulle repræsentere.
En konklusion må derfor være; at han har gjort det bedre. Singlen er catchy, rappen er pro og ørehængende, men musikvideoen ville egne sig bedre som reklame for et rejseselskab end som supplement til en rapsingle.
Du kan købe singlen ‘500 Heste’ Her!