Der er noget dekadent og lokkende ved turen ned af trapperne til Dúnés studie i Nyhavn torsdag aften. Et hav af levende lys byder velkommen, og en projektor på den bare betonvæg viser videoen, der indfanger det hele. En slags ’syndens hule’.
Anledningen er det danske electrorockband Dúnés launchparty, for deres samarbejde med tøjmærket Minimum. Stedet er drengenes studie i Nyhavn, og menuen står på øl og burgere.
Festen markerer en ny vej, og et naturligt skridt for bandet:
– Vi lever altså ikke i 90’erne længere, hvor man kunne smide en plade på gaden og så væltede pengene ind. Den fantasi lever mange stadig i. Man er nødt til at finde penge på andre måder i vores branche. Derfor har jeg ikke haft nogen bekymringer med at lave et samarbejde med tøjbranchen, fortæller forsanger Mattias Kolstrup, da han træder væk fra scenen i et gråt, stramt og tjekket suit fra bandets Dúné/Minimum collab pre SS15 collection.
Indstillingen om at tænke anderledes, for at overleve som brand, deler chefdesigner for Minimum Male, Henrik Lehn:
– Et brand som vores er nødt til hele tiden at være i udvikling, og derfor kontaktede jeg Mattias (Kolstrup, red.). Det udfordrende ved det her projekt, var at finde ud af hvilken type Mattias er, og designe hverdagstøj ud fra det. Minimum er ikke så rocket et mærke, så det har været idéelt at prøve, at rykke mærket i den retning.
Se og føle, ikke lytte
Den rockede tøjkollektion med Mattias Kolstrup i front er designet med tankerne på legender i rock’n’roll, post-punk og new wave, der har inspireret og dannet skole for bandet gennem årerne:
– Jeg ved minus om kluns. Jeg har brugt hele mit liv på musik, så det har været ren intuition, jeg har brugt i designprocessen. Der er rigtig meget arbejde i at designe tøj, det tænker man ikke lige over. Jeg troede det bare var noget med nogle knapper, der skulle sys på nogle stykker tøj. Det var det så ikke, fortæller Mattias Kolstrup ærligt og storsmilende.
– Det fede ved det her samarbejde var at kunne udtrykke sig på en anden måde. Jeg kommer jo fra en verden, der er mere uhåndgribelig. Lydbølger er ikke til at se eller røre, men pludselig stod jeg og skulle tage aktivt stilling til tøj. Jeg er jo tynd as fuck! Der er ikke så meget, der sidder godt på mig. Så det har virkelig været fascinerende at opdage, hvor meget man kan udtrykke sig med tøj.
Et nyt kapitel
Kampagnesangen starter med ordenene I need a cure, some medicine or just a pill, er skrevet til designprojektet og samtidig et fingerpeg om, hvor Dúné er på vej hen musikalsk. I hvert fald lyder det som om, der skal nye boller på suppen:
– Antidote betyder modgift. For at forklare det på den pæneste måde, vil jeg sige, at sangen er inspireret af en knap så sød pige. Lad os bare sige en klassisk poisonous bitch, som man ikke kan gå fra, fordi hun er så smuk og lokkende. Men hun er også giftig, og hun vil dræbe én inde fra.
Er det en du kender?
– Sangen er inspireret af en ekskæreste til én i bandet, ja, fortæller Mattias inden han igen går på scenen og viser publikum, at Dúné leverer varen, uanset om det drejer sig om tøj eller musik.
Du kan se videoen til kampagnesangen her: