Der er koncerter, hvor alt går op i en højere enhed. Og så er der koncerter som beabadoobees på Orange torsdag aften – hvor man halser efter noget at skrive og i stedet får lyst til at foreslå, at nogen trækker stikket.
18:15 gik hun på, omgivet af lyserøde plastiktræer og med en guitar så tung, at hun knap nok kunne løfte blikket. Det var ikke bare søvndyssende – det var komplet ligegyldigt. I det mindste varede det hele under en time.
Beatrice Kristi Ilejay Laus, den ellers hypede britiske indie-darling, som både har varmet op for Taylor Swift og nået førstepladsen i hjemlandet med sit 2024-album This Is How Tomorrow Moves, var på alle måder malplaceret på Orange Scene.
Det lød, som om hun og bandet havde glemt at øve, eller i det mindste glemte, at de skulle spille for mennesker ved et betalt spillejob. Under “California” og “Take a Bite” sejlede lyden rundt i en blanding af en utydelig vokal og instrumenter, der lød som om de blev spillet af zombier med tømmermænd. Det var decideret ubehageligt.

Generalprøve og Tour de France
At opleve beabadoobee live var som at overvære en generalprøve, hvor hovedpersonen egentlig helst ville hjem og se Bachelorette eller Tour de France. Hun sagde nærmest ikke ét ord til publikum, og når hun forsøgte, var det så lavt, at man skulle være mundaflæser for at opfange det.
Det mest engagerede, hun blev, var da hun introducerede “She Plays Bass” med et toneløst “this one is for the girls”. Selv bandet lignede Sims-figurer på vej til en dårlig dag på kontoret. Klodset og mekanisk.
“Sunny Day” var det eneste reelle lyspunkt, hvor hun smed guitaren og koncentrerede sig om at synge – og så var det faktisk ikke helt elendigt. “The Perfect Pair” havde et par sekunder af noget, der kunne minde om charme, men blev afkortet så brat, at det mest af alt føltes som et uheld. At hun sluttede med “Cologne” var symptomatisk for det hele. tomt, fladt og uden gnist.

Næsten komisk
Det er næsten komisk, at man valgte at placere hende på Roskildes største scene. Det her var ikke en hovednavns-oplevelse – det var en dyr øver, som havde publikum til. Det vidner publikumsskaren også om, for mange valgte at spare kræfterne ved at sidde ned. Man forstår dem godt, det var heller ikke noget at spilde kræfterne på.
Beabadoobee har muligvis charme på Spotify, men live på Roskilde Festival fremstod hun som en skrøbelig skitse, der aldrig blev farvelagt.
Hvis koncerten var som morgendagen bevæger sig, så vil jeg gerne tilbage i tiden.
Vil du se flere billeder, kan du klikke her!
