Interpol eftersøgning: Energi

Interpol var kommet til Roskilde for at spille endnu en koncert på deres festivalsturné. Endnu en i rækken. Og så tidligt på aftenen, hvor folk tilsyneladende ikke var vågnet.

At kalde Interpol for cool er en understatement. De er ligeså cool som The Edge i 80’erne. Knaldsorte og alvorlige går de på scenen, med en enkelt undtagelse. Daniel Kessler, lead guitaristen, kom ind med en øl i hånden og et smil på læben. Den glæde blev også forplantet til hans guitarspil. Det havde kant og indlevelse, og hvis han ikke havde været på scenen, så havde det godt nok været en trist omgang.

Det nåede aldrig op på et niveau, som berrettigede en optræden på Orange Scene. Havde denne koncert foregået på Arena, så kunne den have haft en aura af “coolness” over sig. I stedet må vi nøjes med en halvsløv omgang, hvor hverken band eller publikum havde synderligt lyst til at være der, før de sidste fem numre.

Interpol, Roskilde Festival, RF18, Orange
Foto: Lasse Lagoni

Interpols underspilning

Hvordan forklarer man et lidt sløvt publikum, at man har tænkt sig at spille en koncert, der skal bæres af underspillet energi?

Interpols musik er konsekvent båret af en underliggende rytme. Det er ikke engang sikkert, at den bliver spillet af trommer eller bas, men den ligger umiskendeligt under overfladen. Det kræver, at man overgiver sig til musikken og Paul Banks stemme. Lyrikken er knivskarp. Den kredser om en post-modernisme, som er genkendelig i meget musik fra årtusindeskiftet. En intellektuel rodløshed, som i sin simple poesi ikke kærer sig synderligt om plot eller, for den sags skyld, handling.

Det var måske bare tanden for højtflyvende på en torsdag, hvor Roskildegængerne kæmpede lidt med energiniveauet. Derfor var Interpol ikke det rigtige band på dette tidspunkt, og det blev en lidt rutinepræget optræden fra et band, der havde mere på hjerte, end de var i stand til at få over scenekanten.

Endnu mere bizart blev det, da masserne af popglade piger, der så frem til Bruno Mars, begyndte at invadere den forreste del af festivalspladsen, for derefter at stille sig op og knævre. Respektér venligst, at der er andre folk, som også er kommet for at høre musik. At det så skete, da Interpol begyndte at spille godt med “Evil” og ekstranummeret “Lights”, er trist.

Interpol, Roskilde Festival, RF18, Orange
Foto: Lasse Lagoni

Se Lasses billeder fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Jonas Uri
Jonas Uri
Amatørmusiker og begejstret musiklytter gennem mere end 15 år. Hvis det har en rytme er jeg glad, hvis den er synkoperet, er jeg gladere. Spiller selv pop til rock. Hører rock til meget mørk metal. \m/

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her