KAKKMADDAFAKKA satte ild til Avalon

For to år siden spillede norske Kakkmaddafakka op til dans på Pavilion. I år fik de æren af at åbne Avalon, og sekstetten kvitterede med en sveddryppende kaos-fest. 

Den norske gruppe måtte kæmpe en brav kamp mod Eminem-kø og åbningen af Orange Scene. Man kunne derfor godt på forhånd frygte, at det ville være småt med tilskuere foran Avalon-scenen onsdag eftermiddag. Det skulle dog hurtigt vise sig at være ubegrundede bekymringer; teltet bugnede med danskere og nordmænd. Måske var det bare fulde danskere. Det kan jo være svært at høre forskel.

Selvironi og charme

Til de bombastiske toner fra “In the Hall og the Mountain King” startede koncerten, og med dét stod hurtigt klart, at gruppens stigende succes ikke er steget dem til hovedet. Med en stor portion selvironi og fuldkommen uimodståelig drengerøvscharme sørgede gutterne for en fest så energisk, at den nærmest fik Avalons teltdug til at lette.

Allerede efter åbningsnummeret “Touching” blev bandet hyldet, som havde de vundet VM. Dog er det min klare fornemmelse, at publikum i særdeleshed hyldede energien, som bandet lagde for dagen. Musikken var nærmest et sekundært element.

Hånden på hjertet så er Kakkmaddafakka ikke gudsbenådede musikalske talenter, og de lander formentligt ikke i Grammy-komitéens søgelys lige foreløbigt. Ikke desto mindre er de indbegrebet af, hvad Roskilde Festival kan: skabe et virvar af kontrolleret kaos, der gør det umuligt at stå stille.

Foto: Robert Hendel

Fællessang med Cher

For to år siden gik bandets drengedrøm i opfyldelse, da de spillede på Pavilion. Guitarist og vokalist Axel Vindenes proklamerede da også denne gang, at det næste store mål havde været, at få en ny indbydelse til Roskilde Festival. Som sagt så gjort. Næste mål for Kakk? Orange Scene – til publikums store begejstring.

Det var i det hele taget et feststemt publikum, der havde søgt ly for sol og (pis)støv under Avalons teltdug. Især når Kristoffer van der Pas tæskede løs på trommerne, var publikum lige så letantændelige som det tørre græs på campingpladsen.

Bedst som man troede at stemningen ikke kunne blive bedre, gav Lars Helmik Raaheim-Olsen et cover af Chers “Believe”, der umiddelbart kunne virke malplaceret, men i stedet udløste fællessang og mere jubel. Kakkmaddafakka beviste endnu engang, at de kan sparke en gedigen fest i gang. Standarden for de resterende spilledage er hermed lagt.

Foto: Robert Hendel

Se flere billeder HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Cecilie Dollerup Ertmann
Cecilie Dollerup Ertmann
Selvudnævnt popsvin med stor forkærlighed for Beyoncé og Lady Gaga. Synger i badet men kun på amatørbasis.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her