Kære musikere, styr jeres nykker

De stigende restriktioner mod koncertfotografernes arbejde skal stoppes. Derfor bakker POPLISH Gaffa og Berlingske op i deres kamp mod fotoforbud.

Ovenstående billede er fra Rihannas koncert på Smukfest tilbage i 2016. Som du nok kan se, er der lidt langt mellem kameraet og den caribiske skønhed. Det skyldes, at billederne fra den koncert blev taget “ulovligt”.

“Ulovligt” i den forstand, at de fremmødte fotografer på festivalen blev nægtet adgang til fotograven for at tage billeder af sangerinden. Den gængse praksis for fotografer på festivaler har alle dage været, at man så gik ud i blandt publikum med det lange objektiv og skød billederne.

Samme praksis blev brugt, da vi for et par uger siden dækkede Björk på Northside. Her blev fotograferne dog peget ud af vagterne og bedt forlade pladsen med deres udstyr. Vores egen fotograf blev bedt om at tage de fotos ned, han havde lagt på Instagram af den islandske sangerinde.

Björk, NorthSide, NS18, Blue Stage
Foto: Lasse Lagoni

Dette er blot to eksempler på de mange, mange gange fotografer kan løbe panden mod muren, når de prøver at passe deres arbejde og levere flotte resultater til læsernes øjne.

Da Beyoncé og Jay-Z lørdag aften berigede Telia Parken i København med deres tilstedeværelse, var det uden fotografer til at dokumentere det smukke show. Derved kom der ingen anmeldelse fra POPLISH om powerparrets performance, ligesom GAFFA og Berlingske valgte ikke at dække koncerten.

Det har siden 2016 været sådan, at når vores fotografer enten bliver afvist eller får præsenteret en fotokontrakt, der fratager fotografen sin ophavsret til billederne, så bliver koncerten droppet at dække. Det skete efter, at vi dækkede Beyoncé tilbage i 2016, hvor billederne derfra kom fra Beys egen fotograf. Billederne gik igen i alle anmeldelser. Vurderingen dengang gik selvfølgelig på læsernes interesse for koncerten, men også i høj grad skribentens ønske om at dække den.

Men Bey, Jay, Björk og RiRi er langt fra de eneste kunstnere, der har den holdning til fotografer, at de ikke må dukke op og passe deres arbejde. Alene denne weekend på Copenhell blev POPLISH ramt af fotoforbud på tre koncerter, vi havde tænkt os at dække: Avenged Sevenfold, Alice In Chains og Ozzy Osbourne. Billeder fra koncerterne kan du sagtens finde hos andre medier, da fotograferne som ved Rihanna på Smukfest stillede sig ud i folkemængden med deres dyre udstyr og tog billeder på afstand.

POPLISH har siden 2016 haft én klar linje: Billeder og ord går hånd i hånd. Så ingen billeder, ingen dækning af koncerten.

Derfor har vi heller ikke skrevet om Ed Sheeran, Kendrick Lamar, Adele, Harry Styles, Lady Gaga (og listen er meget, meget længere), selvom det er store, fede navne, som folk garanteret gerne vil læse om. Men uden et livligt galleri med vilde billeder fra koncerten, er det fuldkommen ligemeget at læse om. Idéen med en koncertanmeldelse er, at du skal kunne mærke den. Få en lille bid af, hvordan det var. Og der hjælper det visuelle udtryk rigtig meget. Det er eksempelvis billederne fra Iron Maidens koncert i Royal Arena et glimrende eksempel på.

Iron Maiden, Royal Arena
Foto: Lasse Lagoni

Desuden er der noget grundlæggende forkert i at forsøge på at styre, hvad der kommer ud fra et show, når alle publikummer har kameraer med i lommen og livligt bruger dem. Indholdet fra de telefoner skal nok blive delt højt og lavt, men kvaliteten vil aldrig kunne nå de højder, som professionelle fotografer kan med deres kameraer.

Derfor kører POPLISH nulpolitik over for kunstnernes egoer. Stjernenykker og forsøg på at styre pressens muligheder betyder bare, at koncerterne ikke bliver dækket. Hvilket er ærgerligt for både fotografer, der glæder sig til at skyde kunstnerne, skribenterne, der hos os altid selv frivilligt vælger at dække en koncert, og læserne, der ikke kan få en velproduceret anmeldelse af deres yndlingskunstnere dagen efter.

 

Det er vores håb og overbevisning, at hvis medierne står sammen, så kan vi komme denne her stigende problematik til livs. Hvis de kan i Norge, som Gaffa nævner i deres artikel, så kan vi også herhjemme.

Derfor opfordrer vi alle vores kollegaer til at bakke op om denne sag – især forud for sommerens store festivaler, hvor forbud og restriktioner uden tvivl vil blive en udfordring.

 

På vegne af hele POPLISH-redaktionen,

Chefredaktør Emilie-Marie Fridh

Steel Panther, VEGA
Foto: Lasse Lagoni

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her