Fra duo til solo: Djämes Braun er stadig danseværdigt

Kenno er fortid i Djämes Braun, men Lasse Pilfinger Kramhøft og band fortsætter festen i bedste stil. Således skabte de årets bedste koncert på Jelling lørdag aften.

En slukøret Liverpool-fan var, momenter efter at have set sin målmand Karius nærmest forære Real Madrid trofæet med egne handsker, trasket op til Alfreds sent lørdag aften på Jelling Musikfestival. Tungheden hang over ham som en sort sky, og det var til at se, at mirakler skulle til for at løfte hans humør.

Tryllekunstneren Lasse Kramhøft kunne heldigvis magi, der gjorde, at samme fyr stod badet i sved halvanden time senere. Et virvar af fest og farver fik hele teltet til at koge.

Det er første gang, at Poplish ser Djämes Braun optræde i det nye soloformat, efter det mellem jul og nytår sidste år blev annonceret, at Kenno stoppede i projektet. Tidligere har vi set dem på bl.a. Smukfest for fulde gardiner, men efter rygter fra en nylig koncert, som bandet spillede i Tivoli, blev jeg bekymret for, om Djämes Braun var på vej i graven.

Djämes Braun, Jelling Musikfestival, Jelling18, Alfreds Scene
Foto: Lasse Lagoni

Gravkammerstemning var der dog slet ikke at finde på Jelling. Publikum var flyvende under den fyldte teltdug, da musikken først begyndte at spille. Med “Ild Til Blokken” og ordene “Vi overgi’r os aldrig” som soundtrack kom Pilfinger på scenen med høj, høj energi – som altid – og kæmpede sammen med bandet for at få folk endnu mere op at køre. Det var dog intet problem. Med numre som “Duft af Bacone” og “Farlig Tiger” blev der sat gang i dansefødderne. Også hos ærgerlige Liverpool-tilhængere.

Efter at have spillet en skarpskåret spilleliste med hits fra Djämes Braun-franchisen, valgte Pilfinger at promovere først sin seneste single i eget navn – “Dræber Mig” og herefter sin lange solokarriere som producer med et medley af nogle af de største hits, han har været med til at lave i tidens løb.

Her tæller blandt andet musik fra TopGunn, Johnson, Kidd, Vild Smith, Gulddreng og Skinz. Et sats, hvis du spørger mig, for det kunne sagtens devaluere Braun-værdien, men når lyduniverset, Pilfinger har skabt over de seneste 12 år, hvis man tæller fra “Kig Forbi” med Johnson, går godt i spænd med deres lydunivers.

Det er svært ikke at blive grebet af stemningen og det gode humør, når Pilfinger står med sit store smil og joker både mellem og faktisk også under sangene. Sammen med sine korsangere og -dansere farer han rundt på scenen som en fire-årig, der har delt et kilo Matadormix med sig selv og ligner én, der har den fedeste aften i sit liv. Og det er hver gang, han optræder.

Djämes Braun, Jelling Musikfestival, Jelling18, Alfreds Scene
Foto: Lasse Lagoni

Bandet var også glade, underholdende og spiller røven ud af bukserne. Det smittede af på publikum, der ellers ikke var vildt medgørlige de forrige dage på Jelling. Men bandet formåede at få hele teltet til at vende ryggen til scenen, så de i fællesskab kunne lave en ægte MGP-vende-sig-rundt-og-pege-mod-kameraet-finte som afslutning på nummeret “Inficeret”.

Med “Traktor” og et nedkog af Kato-samarbejderne “Dumt På Dig” og “Ejer Det” som ekstranumre, var festen for det første total, og jeg havde på halvanden time festet til essensen af soundtracket fra mine start-tyvere. At musikken samtidig kan ramme folk på forældre og bedsteforældre-alder bevidner, at Djämes Braun er en vinderkombi – både med og uden Kenno.

Den slukørede Liverpool-fan gik fra Alfreds med et smil og med armene rundt om vennerne, og mens lørdag blev til søndag, blev han mindet om, hvad musik kan gøre ved mennesker. Det kan ændre ens humør med et trylleslag.

Djämes Braun, Jelling Musikfestival, Jelling18, Alfreds Scene
Foto: Lasse Lagoni

Se alle Lasses stemningsfyldte fotos HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her