Blossoms – Et sæbeopera-drama

Torsdag aften spillede britiske Blossoms i Lille Vega, men stod det til dem selv, havde de helst været fri. Attituden på scenen stank i hvert fald af drama i femmandsgruppen.

Uden det store kendskab til band og genre, blev jeg lokket med til indiefest i Vega, hvor Blossoms skulle spille. Sidste sommer gjorde de vores anmelder Nanna blød i knæene, da de optrådte på Northside. Hun interviewede dem endda også i samme moment. Det var også hende, der skubbede på for, at jeg skulle tage kuglepennen med i tasken og høre dem torsdag aften sammen med hende.

Sidst, jeg selv var til koncert i Lille Vega, var jeg femten og skulle høre tysk emorock. Det skulle Nanna forresten også. Og ligesom dengang var de første fire rækker foran scenen proppet med ivrige teenagetøser, som havde varmet skrigebåndene op ved at sidde i kø i timevis ude foran hoveddøren og hvine op, i samme sekund en vind rørte sig – for det kunne jo være Blossoms-forsanger Tom Ogden.

”At Most A Kiss” starter bandet ud med. De unge drenges alder spænder mellem 18 og 24. Alligevel har de spillet sammen i fire år, og denne her forårstour varer helt til slut-april, hvor de forcerer det meste af Europa, Storbritannien og USA.

Lysshowet komplimenterer musikken og sender tanker tilbage til de 80’ere, som bandet også selv er inspireret af. Spotsene kommer bagfra, så musikerne står i mørket. Det underbygger musikken og stemningen. Lille Vega skaber det perfekte intime rum til sådan en koncert, fordi der er smalt og småt, og lokalet ikke virker overdøvende tomt, når der kun er 200 mennesker samlet i det.

Men det er godt nok også ensformigt. Singlerne er spredt ud over setlisten. Her er der tale om numre som ”Honey Sweet”, ”Cut Me And I’ll Bleed” og ”Blow”. Det fungerede fint, og sangene smeltede sammen, så man kan se, at det unge band har fundet sin lyd. Men den lyd går også igen og igen og igen, hvilket gør, at hele koncerten føles en smule langtrukkent.

Josh Dewhurst på leadguitar smiler ikke en eneste gang. Han virker som om, han ikke gider være til stede. De eneste to bandmedlemmer, der har kemi, er trommeslager Joe Donovan og forsanger Tom Ogden. Generelt lugter stemningen på scenen en hel del af drama. Som om, de unge drenge lige har haft et stort skænderi, inden de gik på scenen.

Deres tour henover foråret har allerede været lang og uden de store pauser. I dag spiller de i Oslo, i morgen to gange samme sted i Stockholm. Derfor kan det sagtens tænkes, at de unge mænd er trætte. Af hinanden. Af tourlivet. Af at spille for 200 mennesker i lille København, hvor de færreste kender dem.

Midt i koncerten får jeg lyst til at bede dem smide instrumenterne og begynde at bokse på hinanden, så de kan få det der pigefnidder overstået og faktisk spille en koncert, så publikum får noget for deres billetter.

Først da Tom Ogden får lov til at stå alene på scenen, er der value for money. Han snakker med publikum, laver sjov og har en fantastisk karisma på scenen. Med intet andet end sin akustiske guitar fortæller han, at nu er vi nået til det sted i koncerten, hvor det bliver intimt, og vi skal derfor tie stille. Han spørger, om nogen er blevet dumpet for nylig, og en pige ved navn Olivia siger ja. Som trøst for den fortabte kærlighed, får hun sangen ”Favourite Room” dedikeret til hende, hvor Tom flere gange ændrer i teksten. Det viser et overskud. Han er legesyg, ung, men erfaren og rolig.

Sevlvølgelig lukkede bandet med “Charlemagne”, som er deres største hit til dato. Det fungerede perfekt. Publikum var med, og bandets kemi var pludselig genopstået. Problemet er bare, at når bandet selv står stille på scenen og ikke har nogen kontakt med publikum – udover de 15-årige piger på første række – så kommer resten af publikum til at stå og glo ud i luften.

Det musikalske fejler ingenting, men på den times tid, de spillede, føltes det som om, man var midt i en spansk sæbeopera. Bortset fra, at alt ulykken var usagt, og ingen blev revet i håret eller skubbet ned af en trappe.

Blossoms, VEGA
Foto: Martin Kleisberg

Se alle billederne fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her