På en ellers ganske almindelig novemberaften blev Ideal Bar forvandlet til lidt af et tagselvbord, da norske Astrid S tilføjede krydderi til et køligt København.

Med sit velproducerede elektropop er Astrid S, med fødenavnet Astrid Smeplass, Norges bud på den næste store popstjerne. Hendes musik har opnået mere end 100 mio. afspilninger på Spotify, og dermed står Astrid S solidt plantet som et af de nye skud på den skandinaviske scene af elektronisk popmusik. Tilbage i maj var hun henvist til supportpladsen i Vega, da hun varmede op for Troye Sivan, men denne gang står hun på scenen i Ideal Bar som hovednavn.

Ideal Bar er fyldt op med glade unge mennesker, der alle er kommet for at smage på aftenens udskænkninger af lækkert elektropop. Scenen er endnu mørkelagt, da ventemusikken afspiller et nummer med Troye Sivan til stor glæde for de fremmødte, der måske – ligesom jeg selv – blev gjort opmærksom på Astrid S, da hun spillede som support før hans koncert. Klokken 21 træder den lave Astrid S endelig ind på den lille intime scene i Ideal Bar med et stort smil. I aften er hun headliner på sin egen første turné, som har ført hende rundt i hele Europa. I aften gælder det så København, og interessen er ikke til at tage fejl af, da hovedpersonen kan nyde en helt udsolgt Ideal Bar. Og som kokken på en restaurant sørger Astrid S for at servere lækkerier for sine gæster hele aftenen igennem.

Så er der serveret

Til forret får gæsterne serveret flere nye sange, der giver appetit på at høre endnu mere ny musik fra den norske sangerinde. Her præsenteres publikum bl.a. for den nye sang ”Naked”, der i bedste Astrid S stil kører derud af med forskellige elektroniske komponenter tilføjet en klokkeklar vokal. Publikum får dog også det lidt mere velkendte at smage i form af populære sange som ”Jump” og ”I Don’t Wanna Know”.

Det er let at mærke, den kun 20-årige sangerinde har været på farten i længere tid. Det tager lidt tid for Astrid S at lande i det danske, da hun flere gange slår fra norsk over i engelsk, når hun kommunikerer til sit publikum. Hun charmerer sig dog igennem hele misæren, men der er i det hele taget heller ikke meget sproglig interaktion artist og publikum imellem. Interaktion er der dog nok af, når Astrid S fyrer op for hovedretten, som er en ordentlig omgang af hendes nuværende og kommende hits, hvor der bliver bouncet og hoppet rundt på scenen. Hele Ideal Bar er blevet forvandlet til små nikkedukker, der ikke kan andet end nikke med på den pumpende og smittende musik.
Der er fortsat ikke en finger at sætte på Astrids vokal, der går fra den ene usandsynlige frasering til den anden. Astrid S kender sin vokal, og det netop denne egenskab gør, at Astrid S faktisk lyder endnu bedre live end på pladeindspilningerne. En evne som kun få andre artister har glæde af. Specielt i den helt nye sang ”Bleed” når Astrids lyse vokal uanede højder, og hun synes at være urørlig. Hovedretten sluttes af med en omgang ”Running Out”, hvor Astrid S i sin tid agerede feature på Matomas singleudgivelse, sammen med ”Party’s Over”, der er en ren magtdemonstration i en overflod af elektronisk power, et tungt beat og trap elementer.

Efter publikum har sundet sig lidt oven på alle sanseindtrykkene, kommer vi til desserten. Endelig får vi først præsenteret, hvad vi skal til at have serveret. Astrid S giver os historien om, hvordan ”Paper Thin” var den første sang hun skrev på et toilet i Norges fjælde, og det samtidig er en sang, der får hende til at føle sig svag og skrøbelig. Publikum lapper det hele i sig og starter fællessangen på en helt stripped down version af den ellers oprindeligt pop elektroniske sang. Derefter nappes de to sidste sange, der også begge er sange fra hendes EP, nemlig ”Hurts So Good” og ”Atic”. Slutsangen, ”Atic”, er som altid en ren fest, og der bliver ikke sparet på hårkast og vilde bevægelser fra artisten.

Koncerten er slut, og Astrid S forlader scenen og indtræder den ikke igen, trods de mange hungrende fans der efter koncertens slutning råber på mere.

Glad, men mæt

Astrid S sørgede for at servere en masse lækkert alternativt elektropop på Ideal Bar. Med en række hits i baggagen og en vokal i top er det svært ikke at forestille sig en kun endnu lysere fremtid for Astrid S. Publikum fik en masse godt serveret, men desværre blev smagen lidt den samme. Næsten alle Astrids sange er lavet efter den samme opskrift, hvor der opbygges i verset for at komme med et elektronisk drop i omkvædet. Det er fedt i små mængder, men det kan hurtigt blive for meget i længden og til sidst, er man helt mættet af de store portioner ”nik-med-hovedet-musik”.
Det er ærgerligt, Astrid S ikke udnytter sit kæmpe potentiale til at udforske de musikalske genrer mere for at se, hvad hendes vokal ellers kan. En større veksling i sangene ville klæde Astrid S og ikke mindst begejstre publikum endnu mere, så det ikke blot ender med at blive en omgang af ’det samme’.

Astrid S, Ideal Bar

Foto: Rod Clemen

Se resten af billederne fra koncerten HER.