Houston-rapperen udgav i 2005 én af verdens bedste kærlighedssange. 

Houston-rapperen Paul Wall havde på sit gennembrudsalbum People’s Champ en sang ved navn “Smooth Operator”, hvor han pralede med sine evner i sengen:

“I’m a sweet talker, I’m a pipe layer

I’ll sweat you out your weave, I’m a back breaker

I’m a gentleman, I’m a mack player

I’m a dimepiece layer, smooth operator”

På albummet var også sangen ”Internet Goin’ Nutz”, der handler om alle de kvinder, han scorer på nettet.

At prale med sine online-eskapader var i 2005 en ny måde at slå på sit gorilla-rapper-bryst – dengang var der kun nørder online – men selve praleriet om sexskapader har ikke været nyt siden Big Bank Hank og Rapper’s Delight.

Alligevel virker det som en tough sell for Paul Wall, som i musikvideoerne fra sin storhedstid i midten 00’erne ligner en tyk og akne-ramt teenager med bøjle.

Men jeg tror faktisk på, at Paul Wall ved, hvad kvinder vil have. Ikke nok med, at den førnævnte bøjle i virkeligheden var en diamantbesat grill fra hans egen juveler-forretning, som havde gjort ham til en rig mand allerede inden rap-karrieren – og stadig tjener ham penge i dag.

Desuden er People’s Champ hjemsted for en af de bedste kærlighedssange nogensinde. Penge OG et hjerte af guld. Whats not to like?

Sangen ”Girl” er et vidunder, fordi beatet er mindst ligeså fortryllende og romantisk som sit kildemateriale – Motown-klassikeren ”Oh Girl” af Chi-Lites. Men hvor ”Oh Girl” er langsom og sappy, er ”Girl” uptempo og håbefuld. Legesyge og hengivne jingle-melodier finder deres vej ind og ud af hinanden over et drumtrack, der stadig er stærk nok til at knække nakken på. Det er candlelight dinner med rødvin i blodet, det er en kærlighedserklæring på bagsædet af en Ford Ka. Det er magisk på den julesang-agtige måde, der får os til at sende lange blikke til kæresten og tage hende på låret, når vi sidder ved bordet.

Hvis ”Girl” var en julesang, så ville det være ”Driving Home for Christmas”, og Paul Wall ville være Chris Rea, der oser af jævn mands-varme og autenticitet midt al romantikken. Med sin montone og samtaleagtige stil virker der, ikke ulig Al Green på ”Let’s Stay Together”, som om sangen er skrevet og fremført til kun én person.

”Du tror, jeg laver damer, men jeg laver penge. Bliv hos mig”, siger han, uden at det nogensinde bliver desperat. Måske ved han godt, at han ikke behøver at lave en sang for at få hende til at blive. Men han gør det alligevel. I 2006 – året efter udgivelsen af People’s Champ og ”Girl” – blev han gift med Crystal, sin daværende kæreste gennem lang tid. De er stadig gift i dag. Og hvis ikke de var det, så havde jeg selv friet til ham. Smooth Operator indeed.