Den tid, hvor en rappers voldelige tendenser var noget, man pralede af, synes forbi. Hvis ikke i musikken, så i fankulturen. 

De siger, at hiphop er genren, der aldrig bliver voksen. Ligegyldigt hvor gangster, socialrealistisk eller midtlivskriseagtig, musikken bliver, så er den også altid ungdommens stemme med en fuckfinger til verden og dens normer. En slags omvendt safespace for antisocial adfærd, hvor du må sige alle de grimme ting, du vil.

Alligevel lader det til, at hiphopkulturen som helhed er blevet mildere med årene. Forleden, da Lil B blev overfaldet backstage til den californiske musikfestival Rolling Loud, samlede det meste af hiphopverdenen sig i hvert fald bag rapperen for enstemmigt at vise sin støtte. Genren har tidligere gjort helte ud af voldelige rappere – for eksempel mindes fans glædeligt, da Ghostface Killah angiveligt brækkede Bad Boy-rapperen Ma$e’ kæbe, eller da E-40 efter sigende kidnappede The Notorious B.I.G. for så at true ham på livet.

For dem har volden været en del af et image, der beviste en rappers ”realness,” altså at de nu også levede, hvad de rappede.

Den tid, hvor volden blev glorificeret og ophøjet, synes nu delvist at være forbi. I hvert fald har der ikke været andet end støtte til Lil B, efter han blev overfaldet. En lang række rappere som Schoolboy Q, Travis Scott og Skepta har alle vist deres støtte til Lil B. Reddit-forummet ’Hiphopheads’ – et af verdens største hiphopforums – dedikerede en hel dag til ham og hans musik, ligesom brugerne selv uploadede sange for at vise deres solidaritet, blandt andet ved at disse rapperne A Boogie With Da Hoodie og PnB Rock, der angiveligt stod bag overfaldet.

Også Dr. Dre

Også andre er blevet fordømt på grund af voldelige episoder. Da selveste Dr. Dre for et par år siden var i pressen for at promovere filmen ’Straight Outta Compton,’ blev han flere gange spurgt om dengang, hvor han bankede den kvindelige journalist Dee Barnes. I New York Times gav han hende langt om længe en undskyldning, altså 24 år efter episoden, og efter den adskillige gange er blevet pralet af som et slags adelsmærke – hvis ikke af Dre, så af folk omkring ham.

Internettet har også været hurtigt til at fordømme den ellers fremadstormende rapper Famous Dex, da der dukkede en video op, hvorpå han bankede sin kæreste. Ligeledes gik der chokbølger gennem hiphopverdenen, da anklageskriftet mod den voldsigtede rapper XXXtentacion blev offentliggjort. Han er i øjeblikket sigtet for at have slået og taget kvælertag på sin gravide kæreste, og hvis han kendes skyldig, koster det formodentligt karrieren. I søndags kom han faktisk sine haters i forkøbet og sagde, at han ville stoppe med at lave musik.

»Jeg er træt af at blive mentalt udnyttet, træt af hadet, jeg er færdig«

Der kan være flere grunde til, at hiphoppen er stoppet med at elske dem, der slår. Det kan skyldes, at flere voldelige optrin i dag bliver fanget på kamera. Enhver kan se videoen af overfaldet på Lil B og anerkende, at der ikke er noget modigt eller sejt over, at en stor gruppe mænd overfalder en enkelt person og sparker ham i hovedet, mens han ligger ned, ligesom det får blodet til at fryse til is, når vi ser rapperen Gunplay slå sin revisor med en pistol. Optagelserne fjerner machofortællingen, og tilbage står bare en historie om menneskets grimme sider og konsekvenserne deraf.

Den antivoldelige attitude kan også skyldes folk som netop Lil B, der prædiker positivitet og sammenhold i både musik og persona. Siden har han fået følgeskab af mange flere, blandt andet folk som Chance The Rapper – rappere som praktiserer genren, som den blev formet af middelklassemanden Kanye West og ikke halvfemsernes mere grimy og gadenære artister.

Aldrig (helt) voksen

Er det en god eller dårlig ting, at hiphoppen vokser op og har lagt volden på hylden? Jeg har altid elsket hiphoppen og især for dens aggressive, voldelige og antisociale elementer. Men en ting er musik, og noget andet er virkelighed. Og en verden, hvor flere kan se det åbenlyse forkerte i at banke andre – fanden være med realness og macho-idealer – er selvfølgeligt at foretrække, hvis bare musikken fortsat kan få lov til leve sit liv og være afløb for de ting, man måske føler, men ikke gør.

Efter overfaldet hoppede Lil B straks på Twitter, hvor han tweetede om kærlighed, sammenhold blandt sorte og om at elske sine overfaldsmænd.

Han repostede også et billede til Instagram, taget umiddelbart efter slagsmålet, hvor han med buler i panden og sår i ansigtet kigger roligt ind i kameraet. Med ro i sindet, selvtilliden i orden og kærlighed til sine fjender. Ikke ulig Jesus.

A Boogie and co. jumped the Based God before his set but there's no stopping the force that is @lilbisgod

A post shared by Channibal Lecter (@michaelchanphotos) on