Snavs – Københavns egen Trap King

Ét af de største stjerneskud var vendt hjem til Danmark for en kort stund. DJ, producer og Amagerkaner Andreas Holdø – bedre kendt som Snavs – spillede for et lille, men dedikeret publikum fredag aften i Lille Vega.

Jeg vågnede i morges med ondt i nakke og skuldre, ømme ben og smadrede ører – og et kæmpe smil på læben. Jeg havde spenderet endnu en vellykket fredag aften i Lille Vega. Hvor det sidste uge var intim hiphop-fest med Nixen, blev aftenen i aftes brugt på at danse, fistpumpe og juble over den geniale setliste, som Snavs havde taget med til pulten.

Andreas Holdø er 25 år, kommer fra Amager, og så bruger han alt sin tid på at turnere verden rundt og holde kæmpe fester i alle afkroge af verden. I år har han spillet på en af verdens største EDM-festivaler, Tomorrowland, ligesom han har optrådt på Coachella og spillet flere koncerter i Australien, USA og Asien. “I den her genre behøver man ikke et stort kommercielt hit for at spille på de største festivaler,” udtalte Holdø i 2015 til MetroXpress.

Men når det kommer til at spille stort herhjemme i Danmark, så hjælper det en del. Folk holder sig til, hvad de kender. Derfor var det en smule uforståeligt, men stadig forståeligt, at jeg nu skulle stå i et halvfyldt Lille Vega og holde dansefest. På sin vis tror jeg, at de små, intime rammer var til Holdøs fordel.

Gulvet var allerede godt vådt af ølsjatter, da opvarmningen FredTheFuture forlod scenen efter at have spillet salen i gear med lidt tropical house, lidt amerikansk rap og en smule Spice Girls, så mine venner og jeg vurderede, at det ikke var i aften, der skulles moshes igennem. Sandsynligheden for at skvatte var simpelthen for stor. De fleste i salen var mænd i start/midt-tyverne i store venneflokke, der havde drukket sig en god skid på og brugte koncerten som opvarmingsspringbrættet til en vild aften i byen. De var uenige i vores vurdering.

Snavs, Lille Vega
Foto: Rod Clemen

Det er gået superhurtigt for Snavs. I 2013 udgav han en gratis EP på Soundcloud. Året efter blev han booket til at spille på Apollo på Roskilde. Han producerede musik for og med Specktors. Han lavede bangers med sin faste legekammerat Fabian Mazur. Og så fik han fået lov til at remixe hits for kunstnere som Tiësto og Martin Garrix.

Genremæssigt har det gennem alle fire år været trap, der var Holdøs spidskompetence. En genre, der over de seneste fem år har vokset sig kæmpestor. Blandt andet på grund af kunstnere som hollandske Yellow Claw, som Snavs også har arbejdet meget sammen med gennem den seneste tid. Blandt andet på den danske DJs EP “Anarchist”, der ikke blot er udgivet på Yellow Claws pladeselskab, men som også har dem som featuring på sangen “Jungle Fever”. Orv. Derudover har Holdø også skabt sit eget pladeselskab, Riotville Records,  ligesom han også lige er signet på Spinnin’ Records, et af verdens førende pladeselskaber indenfor EDM, der har navne som Martin Garrix, Hardwell og Tiësto på kunstnerlisten.

Især den hollandske trapduo havde sat sit præg på aftenens sæt, som Snavs præsenterede for det svedende, dansende publikum. Der blev meget hurtigt varmt i den lille sal, og flere af gutterne på første række smed også hurtigt trøjerne. I visse tilfælde kan det virke fjollet, men her forstod jeg dem virkelig godt. Jeg var selv for varmt påklædt iført kjole og strømpebukser. Allerede som et af de første numre smed Snavs Yellow Claw og Juyen Sebulbas “Do You Like Bass” på, som er et hårdpumpende stykke larm – sagt i allerbedste mening – der fik folk helt op i det røde felt fra start.

Snavs var sammen med Yellow Claw og Diplo en af de kunstnere, der sparkede døren ind til EDM-verden for mig. Jeg husker tydeligt, da jeg så en video for Roskilde Festival med Snavs’ “Luxor” som underlæg på, og jeg blev med det samme betaget af lyden og den vildskab, den bragte med sig. Samme sommer så jeg Snavs på Apollo – og jeg blev forelsket i det elektroniske univers. Derfor var det som at vende hjem, da jeg stod på sofaerne i venstre side af salen i Lille Vega og skreg “Lick, lick, lick, lick, lick, lick, lick dat pussy” i munden på min veninde, mens vi stampede fødderne i jorden, som var vi dyrene på savannen, der fejrede Simbas fødsel, mens der samtidig blev moshet igennem inde midt i salen.

Snavs, Lille Vega
Foto: Rod Clemen

Tiden gik ufattelig hurtigt og langsomt samtidigt. Musikken ændrede sig hele tiden, men det hele formåede at smelte sammen til én stor klump lyd, som er svær at bryde ned i enkelte momenter her bagefter. Derfor er det svært at beskrive sætlisten som andet end superfed, for jeg kan ikke dele den op i hukommelsen. Dels fordi, der var mange af de numre, Snavs spillede, som jeg ikke kendte, men også fordi, at jeg – ligesom de andre i salen – levede mig ind i lyden og dansede i en trance, hvor resten af verden forsvandt, og det kun var os i salen og den musik, vi fik serveret.

Jeg havde flere øjeblikke under koncerten, hvor jeg kiggede på mine venner med helt rundt O-mund i ren og skær “WOW!” over et beat eller et drop. Og for mig er det et af de største succeskriterier for en vellykket EDM-koncert. Når jeg er ved at rive min egen kæbe ud i ren eufori, så er det ret godt. Når lyden går lige i trusserne på mig, så er det virkelig godt. Sådan var det i går aftes i Lille Vega. Som Specktors synger i “StjælDyrtLøbStærkt”:

“Vi’ normalt gode drenge, men nu’ vi ude i noget Snavs!”

Efter en times vanvid med masser af trap, dubstep, lukkede og slukkede Holdø for koncerten med en enkelt gæsteoptræden i form af sangerinden KING, som leverer vokal til en af de seneste singler udgivet på Spinnin’ Records “End With You” (som desværre ikke var så godt, både pga. lydproblemer for sangerinden, ligesom det heller ikke passede ind i flowet i sættet som næstsidste nummer).

Ved min side i Lille Vega havde jeg en god kammerat, som normalt er metalhoved og aldrig havde været til en elektronisk koncert før i sit liv. Han kunne genkende det der med at headbange til musikken og moshe, men ellers kender han ikke universet eller musikken. Hans konstatering efter koncerten var: “Ham der. Han er dygtig.”

Jeg må erklære mig enig og sender et stort “Tak” afsted til Snavs for en fed fest, selvom jeg er smadret på flere niveauer i krop og sjæl i dag.

Snavs, Lille Vega
Foto: Rod Clemen

Rod var på pletten med kameraet for at indfage vanviddet. Du kan se hans billeder HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her