Bush – Radiogrunge direkte fra 90’erne

Tirsdag aften vendte det britiske postgrunge band Bush tilbage til Danmark for første gang siden 2000. Trods et nyt album i rygsækken var sættet spækket med hits taget fra hele det syv albums store bagkatalog, og med Gavin Rossdale solidt i front var der noget at se frem til for de fremmødte.

Pumpehuset er næsten fyldt, da Bush går på scenen og lægger ud med åbningsnummeret “Everything Zen” fra debuten, 1994’s Sixteen Stone, som er akkompagneret af næsten ironisk aggressivt stroboskoplys peget direkte mod publikum. Der er problemer med lead guitarist Chris Traynors guitar, hvilket desværre påvirker den ellers ikoniske guitar på nummeret. Lyden er generelt skinger og mudret indtil aftenens tredje sang, “The Sound Of Winter” fra 2011’s The Sea Of Memories, som også viser bandets mere radiorockede side. På aftenens første nummer fra den nye plade “Nurse”, viser Bush, at de stadig ved præcis, hvordan en altrocket 90’er grunge-sang skal skrives, og den slags skal 2017 da ikke stå i vejen for.

Selverkendelse på scenekanten

Bush anno 2017 ved, hvad de er kommet for; de er kommet for at spille musik og give fansene en god oplevelse. Halvvejs gennem sættet tager forsanger Gavin Rossdale en kort stund for at snakke om verdenssituationen, om hvor galt alt står til lige nu, og at han derfor er glad for at være her og spille. Det virker lidt rodet og uprofessionelt, men det har sin charme, for det lyder så oprigtigt, og det er en beskrivelse, der meget vel kunne passe på aftenen som helhed.

Det er tydeligt, når man kigger sig omkring, at langt størstedelen af publikum er fans fra 90’erne, og hvad end tvivl, man måtte have, forsvinder, når man ser, hvordan de tager imod de helt gamle sange i forhold til de nyere. Da Rossdale står solo på scenen og starter på hittet fra debuten “Glycerine”, når han kun et par ord ind, før publikum synger så højt, at han bliver så godt som overdøvet. Det er tydeligt på sætlisten, at bandet ikke er blinde overfor denne situation, men der er desværre ved at være langt mellem lyden på de gamle og nye sange, og det kan mærkes på helhedsoplevelsen i aften.

Bush, Pumpehuset
Foto: Daniel Nielsen

Se resten af Daniels flotte billeder fra koncerten HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
André Sønderbæk
André Sønderbæk
Betaget af alt fra kaos til kosmos, fra mathcore til intimkoncerter med popdivaer og alt derimellem.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her