Rag’n’Bone Man – Midnatsjam på Roskilde Festival

Det var en virkelig behagelig aften i Rag’n’Bone Mans selskab på Avalon torsdag aften på Roskilde.

Kort før midnat stillede den britiske sanger og rapper Rory Graham sig op med band og kor og en masse folk-inspireret musik på setlisten. Sangene kom fra debutalbummet “Human”, som er en plade pakket med soul og attitude tilsat hiphop.

Rag’n’Bone Man selv virkede glad og tilfreds og så ud til at nyde at spille for det fyldte telt. De fleste fremmødte kom i sidste øjeblik, og havde sikkert taget turen ned efter mere lyd med attitude, efter The Weeknd gik af Orange Scene. Stemmen var i topform – det er sjældent, jeg har hørt så god vokal på Roskilde, det var præcis som at høre pladen derhjemme. Samspillet mellem band og kor og Rag’n’Bone Man var også til UG.

Dem, der i april måtte gå forgæves i Lille Vega for at høre kæmpehittet “Human” live, havde forhåbentlig taget turen vestpå fra Hovedstaden, for at høre Rory Graham og Co. fremføre den live var præcis som håbet.

Tidspunktet taget i betragtning – og at han spillede efter f.eks. G-Eazy og The Weeknd og før Justice – var det et par skridt ned i energiniveau, men det fungerede godt med en puster på Avalon, hvor der ikke skulle pumpes igennem. Omend stod jeg også et par gange og blev lidt rastløs for, at der skulle ske mere.

Men omvendt. Hvad skulle vi nå? Udenfor tog blæsten til, men i ly for vejret blev øregangene forkælet med et nummer fra EP’en Wolves fra 2014, nemlig “Hell Yeah” med Vince Staples på gæstevokal. Den sang er et kerneeksempel på, hvorfor folk, soul og hiphop hænger sammen. Det er så smukt og stærkt og står for mig som et af Rory Grahams største genistreger i hans indtil nu spæde karriere. Et nummer, der også fungerer ekstremt godt live – og lige dér var det ikke kulde, der gav mig gåsehud.

Rag'N'Bone Man, Roskilde Festival, RF17, Avalon
Foto: Lasse Lagoni

Se resten af Lasses galleri HER.

 

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her