Hatesphere – Så kom der fart på

Hatesphere må næsten siges efterhånden at være en institution i dansk metal. Med 9 albums i posen burde der være nok at give af på Helviti scenen lørdag eftermiddag. Der blev skudt med røgkanoner, der råbt i takt og der blev spillet metal som gjaldt det liv og død.

Hatesphere har spillet siden 1998, og de ved bestemt hvordan en metal sang skal skæres. Med sange der dækker spektrummet mellem thrash, død og hardcore, er det spændende hvad der vil dominere deres sætliste på denne regnvejrslørdag. Svaret viser sig at være, lidt af hvert.

Bandet indtager scenen med sanger Esben “Esse” Hansen i front, som med sit usædvanligt folkelige udtryk, ligger en meget hyggelig stil for døren. Hyggen fortager sig dog en stund når bandet kaster sig ud i deres sæt, hvor fræsende thrash guitarer og hardcore punk trommer dominerer lydbilledet. Især trommeslager Mike Park står frem, hvilket ikke kun er fordi trommelyden ligger meget højt i dagens mix, men også fordi hans evner er udover det sædvanlige. Alt på nær lilletrommens lyd, som jeg forstår er en del af genren, men for mine ører næsten lyder værre end Lars Ulrichs gjorde på St. Anger.

Kikset gæsteindslag

På albummet Murderlust fra 2013 har Hatesphere en sang kaldet “Iconoclast”, hvorpå sangeren Trevor Strnad fra The Black Dahlia Murder låner sin vokal, og siden bandet lukker festivalens Pandæmonium scene i nat, kom han også på scenen her til hvad der burde være et møde mellem en lokal gigant og et internationalt monster. Virkeligheden blev dog en helt anden. På intet tidspunkt var der nemlig lyd i Strnads mikrofon, og det kom der heller ikke i løbet af den 4 minutter lange sang. Dette er langt fra første gang der er lydproblemer ved en koncert på årets festival, men det er klart den mest mærkbare jeg har oplevet.

Heldigvis, kan man sige, havde regnen taget godt til, og mange havde forladt pladsen foran den store Helviti scene. Dem der var blevet blev dog afslutningsvist tilbudt at være med i en god gammel wall of death, og til sidst spillede bandet sig af scenen ved at spille temaet til Olsen Banden. Om nogle nye fans blev overvundet i dag vides ikke, men for den hårde kerne af fans der var blevet igennem regnen, var det en solid gang metal, dog med ærgerlige indslag.

Hatesphere
Foto: Sebastian Dammark

Se resten af Sebastians billeder HER.

 

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
André Sønderbæk
André Sønderbæk
Betaget af alt fra kaos til kosmos, fra mathcore til intimkoncerter med popdivaer og alt derimellem.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her