Death Machine – magi, mystik og tragedie

Jesper Mogensen har haft en rigtig lorte uge, kæresten skred, bandet gik i opløsning og så blev han fyret. I stedet for at græde, så spillede han.

Tragedien om Jesper Mogensen er dog slet ikke så slem som den lyder. Han har nemlig fået vendt det hele om og skabt Death Machine. Genren beskrives som Sci-Fi Folk, og selvom det ikke lyder så tiltalende var det en helt anden sag i Musikhusets Lille Sal.

Death Machine var kombinationen af klassiske folk instrumenter, og elektroniske virkemidler tilsat en inderlig sang og flotte tekster. Sangene handlede om at have det fuldstændig elendigt, men også være okay.

Når man blander typisk folk med elektroniske og syrede virkemidler skal man passe på; men Death Machine blev i stedet fuldstændig unik helhedsoplevelse. Når det så er sagt savnede man dog at vokalen havde været en smule mere tydelig.

Tårer og inderlighed

Ikke alene formåede Jesper Mogensen og resten af Death Machine at spille en koncert som viste end sjælden inderlighed, de formåede også at få min sidekammerat til at begynde at græde.

Musik i den kaliber er nemlig noget helt unikt, og jeg kunne godt forstå hende. Death Machine skabte netop den magiske koncertstemning som man efterhånden skal lede længe efter.

Lige nøjagtig den stemning hvor musikken er gennemarbejdet og revurderet og teksterne er dem, som går lige i hjertet. En lorte uge, som Mogensen havde haft blev til melankoli og tragedie. Den slags tragedie som rammer lige ind og får følelserne frem.

Death Machine?

Jeg har svært ved at se hvor bandet netop har valgt det navn, måske fordi de gerne vil sætte fokus på vores dødelighed, men jeg kan ikke regne det ud. Navnet synes dog på sin vis at bære sig til koncerten i Musikhusets Lille sal, hvor en eksperimenterende tilgang til sig selv kom frem.

Death Machine har ikke desto mindre udgivet et album i foråret, Cocoon. Albummets lyd, er på samme måde som Death Machines koncert på SPOT Festival også en unik oplevelse. Hvor koncerten på SPOT var særdeles frembrusende og vild, er albummet en sjælet tragedie.

Uden tvivl var det den slags koncert hvor man går ud og har det som om man lige har været på stoffer. Det er den slags koncert som gør at man får lyst til at se kunstneren igen, og igen; og derfor er det nok ikke det sidste vi hører om Jesper Mogensen og Death Machine.

Death Machine, SPOT Festival, SPOT17, Lille Sal
Foto: Lasse Lagoni

Se resten af galleriet HER.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Marie-Louise Harder Pedersen
Marie-Louise Harder Pedersen
Lystskribent, glad for kaffe og citronmåne og danske indiekunstnere.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her