Det blev en aften helt efter bogen, da den fortabte søn L.O.C. vendte tilbage til Aarhus for at erklære ballet, de kalder for Aarhus Festuge, for åbent. Desværre så meget efter bogen, det gik hen og blev uinteressant i perioder.

For at starte ved slutningen, så var det en totalt antiklimatisk afslutning på halvanden times hitparade at lukke med den nye single, som ikke engang er udgivet, og som ingen kan synge med på endnu.

Når jeg lytter til 37-årige rappers nye single, ‘Ti Fod Høj’, som i går havde verdenspremiere i radioen, bliver jeg skuffet. Nummeret minder i alt for høj grad om den trend, der var i USA for et par år siden, hvor flere rappere fik store, anderkendte sangere til at synge omkvædet på deres sange. Vi så det på B.O.B.’s ‘Airplanes’ med Hayley Williams fra Paramore på vokal, ligesom Gym Class Heroes havde Adam Levine på vokal på ‘Stereo Hearts’.

Den kære Liam O’Connor lavede dengang samme trick, da Barbara Moleko sang de berømte fraser “Min swag, den er helt min egen, den er alt for meget for dig” på førstesinglen til Prestige, Paranoia, Persona Part ll i 2012. Dengang, hvor det hørte sig til. ‘Ti Fod Høj’ minder mere om noget, Nik & Jay kunne have lavet i dag. En stil, jeg personligt ikke synes klæder L.O.C.

Det er dog i det mindste noget andet. Og det savnede jeg godt nok meget torsdag aften på Rådhusplænen i Smilets By. Aftenen blev en time før L.O.C.’s entre åbnet med en DJ, som mixede noget chill hip-hop og stille og roligt fik varmet publikummernes skanker op til dans. De danseben blev højaktuelle, da duoen Spitzenklasse gik på for at starte festen for alvor.

L.O.C., Aarhus Festuge, Musikhusparken

Foto: Lasse Lagoni

Med numre som ‘Gi’ Mig Love’, ‘Kamæleon’ og ‘Vanilla Sky’ prøvede de to DJ’en frø og rapperen Jonathan at få de fremmødte i hopla, men som et ægte jydepublikum skulle der mere end sådan to Københavnersnuder til at få dem til at danse. Også de mere dansetunge numre ‘Ditty Boom Boom’ og ‘Punani’ faldt til jorden hos de fremmødte mennesker, som både talte unge damer på forreste række og ældre ægtepar nede bagved. Sidstnævnte mindede i perioder mest om nogen, som spurgte sig selv, hvad pokker det egentlig var, de lavede her.

21.02 lød der et tungt guitarriff og ordene “Gi’ mig 1 komma 2 og en mikrofon”. Den høje herre i sort trådte på scenen med sin sædvanlige alvorlige mine og åbnede ballet med ‘Marquis’ fra 2014-albummet Sakrilegium. Og det var mest i den nye periode, vi blev. 2008 og frem til i dag. De eneste gange, vi kom længere tilbage, var i starten af koncerten, da ‘Frk. Escobar’ og ‘Undskyld’ blev leveret med stor hjælp fra publikum, som kunne teksterne fra ende til anden, ligesom der mod showets afslutning blev kastet en akustisk version af ‘Du Gør Mig’ afsted.

Hvis man skal tænke logisk, så var sætlisten lavet præcis, som reglerne foreskriver. Alle singler fra de seneste fem albums var på sammen med nogen af de bedste live-numre så som ‘Min’, ‘V.S.S.B.’, ‘Ode Til Kvinde’ og ‘Paradis Brænder’. Men der skete bare ikke så meget. L.O.C. leverede alle rim til perfektion akkompagneret af smukke trommer og lækkert guitarspil, og når han bad publikum smide hænder i vejret, så skete det.

Alligevel var der en usagt stemning af imponerethed hele vejen igennem blandt folk omkring mig. Som om, de havde forventet noget andet. Eller bare håbede på, der skete noget mere.

Det gjorde der så, da en anden Aarhus V-rapper betrådte scenen. Det var Marwan, som åbenbart var den eneste B.A.N.G.E.R., som kunne deltage til aftenens koncert. Det blev gjort klart, da remixet af ‘Farvel’, som også plejer at indeholde USO og Johnson, blev forkortet til kun at indeholde de to fremmødtes rim. En stor skuffelse for mange, tror jeg, at de originale B.A.N.G.E.R.S. ikke dukkede op.

‘Farvel’ blev fulgt op med to af Marwans numre med L.O.C. som featuring. ‘Regel #1’ og ‘Aarhus V Veteran’ fik vækket de tunge Aarhus-drenge, som savnede noget, der lugter af gammeldaws hip-hop. Den lyd var en saltvandsindsprøjtning i den melankolske stemning, som Liams tunge tekster og bastunge beats tager med sig. For første gang denne aften var jeg faktisk ganske godt tilfreds med, hvad der udspillede sig for mine øjne og ører.

Inden aftenen blev lukket af med ‘XxxCouture’ og ‘Ti Fod Høj’, spillede L.O.C., trommer og guitar Melankolia/XxxCouture-bangeren ‘Fellatio’, som blev spillet live for første gang i, hvad der føles som evigheder. Det var helt klart aftenens største oplevelse at mentalt blive taget tilbage til en meget varm aften i et proppet Vega i oktober 2008 og komme tanke om, hvor mange gange jeg blev overrasket over sangvalg og gæsteoptrædener. Det skete ikke rigtigt denne aften i Aarhus.

L.O.C. kørte den hjem efter bogen. Og vi gik hjem med et træk på skuldrene. Det var en koncert, som var regnet ud, inden den startede.

L.O.C., Aarhus Festuge, Musikhusparken

Foto: Lasse Lagoni

Se alle Lasse Lagonis billeder fra koncerten HER