Adam Lambert – Den forfængelige påfugls parringsdans

Det var et syn for ornitologer, da Adam Lambert mandag aften gav koncert i Falconer Salen på Frederiksberg. American Idol-stjernen havde mere travlt med at fremvise sine flotte halefjer end at være til stede.

Det er syv år siden, at Adam Lambert fik en raketstart på sin karriere med en andenplads i American Idol. Få måneder senere kom første plade på bordet, og siden da er det kun gået én vej: Opad.

Sidste år udgav han sit fjerde studiealbum ved navn ‘The Original High’, hvor monsterhittet Ghost Town kommer fra. I skrivende stund er den single streamet på Spotify 125 millioner gange, men de fleste danskere kender nok bedst Adam Lambert for sin radiobasker tilbage fra 2009, Whataya Want From Me. Den dengang 27-årige sanger kom på alles læber og i rotation på alle radiostationer i verden, selvom hitlisternes tal ikke viste samme entusiasme.

Det første album, ‘For Your Entertainment’, blev dog solgt i næsten en million eksemplarer i USA alene og vandt guld og platin i mange lande. Dengang var Lambert meget glamrock-inspireret, hvilket siden da har udviklet sig. I dag har musikken stadig en rock-agtig kant, men en elektronisk lyd har overtaget den energiske powerlyd, der mindede om de glade 80’ere.

Og det virkede også til, at dem, som husker 80’erne bedst, var de overrepræsenterede mandag aften i Falconer Salen, da det danske opvarmningsband JOHS satte ild til salen med sin seneste single, ‘Smile’, der også havde de poprock-agtige toner tilsat elektronisk omkvæd. De tilstedeværende virkede i hvert fald til at være i humør til at danse og klappe og synge med på musikken, allerede inden hovednavnet betrådte de skrå brædder.

Da lyset tændtes i salen bevidnede det om, at der var tommere, end jeg troede. For et par år siden var Lamberts publikum mest noget for teenagepiger fra post-emo perioden i slut 00’erne, men i dag er Lambert åbenbart tiltrækkende for et bredere publikum.

Om det skyldes stjernens nye karriere som frontmand i det nye Queen, vides ikke, men kunne tænkes. En tjans, som får Lambert tilbage til Danmark om en måned på årets Jelling Festival – og som fik blandede anmeldelser af medierne sidste år, da de spillede i Boxen i Herning.

Forud for koncerten spillede de store højtalere Ready For Your Love af Gorgon City. Noget lidt andet end Queen. Men på en eller anden vis får Adam Lambert formået at ramme en god mellemting mellem den bastunge, upbeat elektroniske vibe og den klassiske rockgenre, som Queen var med til at definere i især 70’erne og 80’erne.

Til gengæld var der næsten pinligt stille blandt publikum, da Lamberts eget nummer ‘Music Again’ fra debutalbummet bragede ud af højtalerne – stadig kun som opvarmning og med lyset tændt i salen. Som om, de ikke anede, at det var dagens hovedperson, der prøvede at varme deres dansefusser op. Eller også var det fordi, publikummet var voksne mennesker og ikke de unge piger, som jeg havde forventet ville fylde tomrummet i salen lydmæssigt. En lille jubel og applaus kom der dog, da nummeret sluttede og blev erstattet af Daft Punks klassiske Around The World. Spillelisten var lige så forvirret, som jeg følte mig.

Der nåede at blive spillet fire(!!) Adam Lambert-numre, mens et stjernehoroskop-lignende mønster dansede på de store LED-skærme bag scenen, og de sidste detaljer blev fikset ved instrumenterne. Da Better Than I Know Myself – ikke med Lukas Graham, men også med Adam Lambert – i et meget dubstep-tungt remix fadede ud, var orkesteret endelig gået på scenen. 45 minutter efter JOHS havde varmet publikum op.

Mørket bliver brudt af en massiv lysstråle, og den meget genkendelige fløjten fra Ghost Town brød den pirrende tavshed blandet med forventningsfuld jubel fra de mest ivrige fans. Langsomt fadede et A, D, A og M op på skærmene, og frem trådte aftenens diva endelig.

Klædt i rødt læder fra top til tå, mørkt skæg og silkegråt farvet hår stod den 185 centimeter høje stjernekomet. Fra første tone virkede stemmen i topform til Europa-turnéens ottende show, men samtidig virkede personen bag de flotte toner distanceret.

Næste nummer var den gamle traver ‘For Your Entertainment’, som fik sat gang i festen blandt publikum. Men istedet for at feste med og komme ud over scenekanten, stod divaen nu iført lædervest i samme matchende røde farve og dansede som en burlesquedanser på behørig sikkerhedsafstand fra scenekanten. Distancen var næsten til at gribe fat i. Man havde lyst til at omfavne den. Kom bare tættere på, Adam.

Ghost Town var allerede tredje nummer på setlisten, hvilket fik de fleste i salen til at hyle op, mens det gav undertegnet en voldsom bekymringsrynke i panden. Den absolut bestsellende single valgte crewet at fyre af allerede. Som nummeret skred frem, viste det sig at være en fornuftig idé. Det var desværre ikke en sang, som blev løftet af, at man oplevede det live. Den elektroniske lyd forblev plan og levede ikke op. Samtidig stod Lambert sammen med danserne og lavede nogle næsten komiske moves. Når Lambert dansede, lignede han næsten en påfugl, som meget kropsbevidst prøvede at flirte med halefjerene, da han som oftest under mellemstykkerne stod med ryggen til og vrikkede numsen i sine læderbukser. På balkonen bagerst i salen sad en kvinde med kikkert og studerede nøje. Jeg håber, hun var ornitolog.

Tidligere har jeg oplevet problemer med lyden til andre koncerter i Falconer Salen, hvor lydanlægget ikke har kunne trække den tunge bas, som musikken har krævet. Det var heldigvis ikke tilfældet i aften, hvor både elektrolyd og guitarriffs blev serveret, uden højtalerne knirkende brokkede sig. Sceneriet på bagskærmene var også smukke, når der var sort/hvid-billeder af flotte kvinder, der bevægede sig til musikken, eller gamle westernlignende huse. Men omvendt var der også nogle sekvenser, hvor Lambert selv stod og dansede noget underligt moderne dans, hvilket desværre blev for meget. Det kræver – til trods for alt – et større ego at kunne trække den slags sceneri.

Nummeret ‘Rumors’ fik publikum igang med at danse og synge med, mens Lambert lavede nogle moves, der mindede om old school crib walk, og som ikke så så sexet ud, som han gerne ville have det til. Desværre er manden ikke så rytmestærk, som han gerne selv vil være. Herefter blev en kraftpræstation leveret af alle på scenen, da ‘Lucy’ fra seneste album var næste sang i køen. Den unge, smukke kvinde, der fungerede som danserinde og baggrundssangerinde twirlede og twirlede, som kun Beyoncé tidligere er set gøre det på sine haters. Guitaristen leverede en smuk powersolo, som blev akkompagneret af flotte scenerier i baggrunden. En knaldrød solnedgang skabte en god, dyster men smuk stemning, som passer til teksten om denne her rebelske kvinde, der stikker af.

Lang pause. Der var tøjskift. Ud kom Lambert klædt i sort habitjakke og væsentligt mere nedtonet end tidligere. Han stillede sig ind på midten af scenen og til tonerne af Gary Jules’ klassiske Mad World, som han også optrådte med i American Idol dengang, sang han stroferne meget, meget smukt i skæret fra blå lyskegler i duet med publikum. For første gang føltes koncerten som en symbiose, selvom det meste af salen havde travlt med at fotodokumentere hændelsen.

Showet havde nu varet 45 minutter, da Adam endelig fremviste et oprindeligt smil og sagde “dav, og tak fordi I er kommet” til salen. Han fortalte lidt og gav en sludder for en sladder. Han grinte. Salen grinte. Jeg grinte. Vi følte ham. Herefter fulgte en længere svada om det her med at være unik. For selvom det er smukt at være unik, så bør vi mennesker ikke glemme, at vi i sidste ende er det samme uanset køn, race, seksualitet og politisk overbevisning. Et vigtigt budskab, men som blev leveret en smule langtrukkent, indtil Lambert selv reddede den. “Og nu skal jeg nok begynde at synge igen, for jeg kan se, der står en herre og tænker ‘Jeg købte ikke en billet for at høre ham snakke’,” sagde han og sluttede af: “Whatya Want From Me.”

Lambert virkede meget mere nede på jorden og selvsikker, da han leverede det, der kommer tættest på at være sin klassiker. Publikum hjalp ham, mens han selv varierede sin sang meget mere, end hvad vi hørte det på de andre numre i løbet af aftenen. Han var mere stripped down og klart mere i sit es som den ægte Adam, der ikke havde diva-attituden på.

Den officielle aften blev lukket ned med ‘Lay Me Down’, som Lambert lægger vokaler til på et beat af Avicii, forfulgt af ‘If I Had You’ fra debuten. Det var en skarp kontrast til, hvad Lambert var dengang, og hvor han har rykket sig hen nu. Fra at være en dengang unik kunstner med en unik lyd er han blevet endnu én, som også synger på halvhjertede, elektroniske numre fra storsælgende svenske producere. Selvom der er smukke og gode numre, der er kommet ud af divaen Lambert igennem årene, så er klichéen om, at det gamle var bedre, i den grad en realitet, når det kommer til den 34-årige knægt fra San Diego.

Ekstranummeret var et mash-up af hans eget ‘Trespassing’ fra albummet af samme navn kombineret af Queens klassiker ‘Another One Bites The Dust’, som begge har et klappebeat under sig og derfor passer enormt godt sammen. Det blev også taget enormt godt imod af salen – eller dét, der var tilbage. Flere havde fortrukket sig til foyeren eller regnvejret udenfor længe før sidste nummer. Måske var det den lange ventetid, der blev for meget på en almindelig mandag aften. Eller også kunne de også kun være oprigtigt til stede i et splitsekund ligesom påfuglen på scenen.

Se Daniels galleri fra koncerten HER

Adam Lambert, Falconer
Foto: Daniel Nielsen

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img
Emmy Musse Mortensen
Emmy Musse Mortensen
Anmelder med hang til tunge beats og intens stemning under liveperformances. Har garanteret dårligere smag end dig.

13 KOMMENTARER

  1. Wow! You really don’t understand Mr Lambert do you? LOL He is theatrical not “a diva” — his background is musical theatre so he brings that to his concert performances. You spent so much time talking about the intermission music, It’s just intermission music, who cares if it’s coherent or not? LMAO You talk as if everyone let before the show finished yet that’s not what the numerous videos show at all. I would be surprised if many people did that – they havent done that at any other gig and there have been dozens of them worldwide all critically acclaimed. Or would you have us believe its just Dutch people who are rude enough to leave before the end of a concert? Adam Lambert, who’s concert I have seen twice, delivers one of the best concerts I have ever seen and I’ve been to a lot of them. He is not the kind of performer who will just stand there singing without much else going on – and boring people to tears. He dances his own style of dancing, not “groovy” or “cool” like everyone else does. Just his own dancing & that’s what is endearing about it. People thought Freddie’s dancing was weird too but did Freddie care? Did it effect his singing? NO. Then so what? Adam has never claimed to be a dancer, says he can’t dance, but in fact he can dance better than he thinks and the more people let him just be himself the better he gets at it. The main thing is for people to be themselves when they perform & you kept saying that’s what you wanted from Adam yet when you got it all you could do was insult him. Hard to work out just what you were after to be honest. Did you want him to just perform his old songs from his first album? Did you want him to have screaming 12 year old fans and sing a few cutesie Beiber-like tunes for them? Would you prefer he didnt’ dance unless he learns to dance like everyone else? Do you think he should talk for half the show instead of singing as long as he doesn’t talk about stuff that doesn’t interest you. Perhaps you could pass him a list of topics that are ok for him to chat about. Why is it a bad thing that he has a diverse audience instead? Really your review raised more questions than it answered, sadly the questions are about you not him tho.

  2. Strange review – complete opposite of all the tweets coming from the sold-out audience – think Ms. Fridh projecting what she prefers instead of the actual performance and the response from the crowd. Have seen this concert in the U.S., listened to stream from Falconer and watched the YT’s, as well. Brilliant from beginning to end – sorry, Ms. F, you’re really wrong on this one.

        • Hopefully the show’s not that automated, that it will be the exact same. If that’s the case, the concert shouldn’t have gotten af rating higher than one star.
          We (the Poplish staff and all other music critics and photographers) experience a LOT of concerts each year and we want to be WOW’ed. We don’t want an automated show. We want to feel it. Maybe we just need that something extra to feel anything at all. 🙂

          • If you’ve seen two or more shows (as I have) you’ll recognize that it’s anything but automated. There’s a template (as have all shows), but Lambert never does the same thing twice – constantly changing things up. And you may not feel “WOW’ed”, but there’re millions of people all over the world who are. Check YTs – Hamburg last night – and previous Oslo, Stockholm, Helsinki, Tallinn, Moscow, Manchester, London, Amsterdam – will be in Berlin the 29th, then on to Warsaw, Vienna, Milan, Zurich, and Munich. (After that – back with Queen for a number of festivals.)

            His voice is monumental – and he’s smart, funny, and a great guy. One of the finest live performers in the world.

          • Once again, I’ll have to point out that our reviewers only write how they feel on that one night. We’re not capable of sending the to numerous shows all over the world, so it’ll have to do with the one we can see here in Denmark.
            We’ll probably review the show with Queen at Jelling Musikfestival in May. Let’s see how that turns out. 🙂
            Have a nice day. 🙂

          • Yes, of course you can’t go to more than one concert. As one who has, was merely replying to your “automated” comment.

            And, since posting again, will point out that this reviewer appears to think the show is a recital where you talk between numbers. As Lambert’s said in interviews, his aim is to create a trio of experiences – first the glam, angsty section, second the quiet, contemplative one, and, last, a happy, party atmosphere. Perhaps the reviewer would prefer a guitarist in a t-shirt, plunking on a guitar, with rambling commentary between numbers.

            Also, agree with one poster’s saying that the reviewer oddly praises his first album, in which Lambert had little input, as more unique to him in comparison to what he performs now where he had much more involvement. (Curious, too, as to what the reviewer is referring to as Lambert’s having four albums.)

            This review is so disjointed – complaining at length about the pre-concert music – his dancing (he’s not a terpsichorean, Ms. F, – and the silly final line of this mess with the overdone peacock imagery.

            Ms. F should be thrilled to have heard live a “voice in a billion,” as Queen’s May and Taylor have stated. Thank heavens, the tweets coming from this show belie so much of what’s in this review.

          • I can’t tell you why she wrote what she did, but it’s out there and we’re moving on from this. She actually wrote two very happy reviews since, so this is my last comment in this debate.
            Let’s agree to disagree. 🙂
            Have a nice day and weekend. 🙂

          • Well, don’t know what her writing two happy reviews has to do with anything – irrelevant actually as to this one.- but happy to agree to disagree (with the audience apparently) as to this one.

            Have a good weekend yourself –

  3. Well, read the review you referred to – Keld Broksø – two melancholy Danes – lol – it’s like you two collaborated on these reviews. First, might mention that “The Original High” is Lambert’s third album, NOT his fourth. KB’s review also flawed with lack of research. You obviously didn’t like the first third of the show – that’s fine – audience did (read more reviews) – he looked smashing, by the way in that red outfit – gorgeous guy. As for his music, don’t see reason for complaints as he sang from all three albums – something for everyone – he aims to please just like other performers. To sum up, you were fortunate to hear live one of the finest voices in the music biz today – lucky gal –

    P.S. – that “vain peacock mating dance” imagery was just so dumb – trying a bit too hard here to be a “journalist” –

  4. En påfugl? Tja, hvorfor ikke. At det skal gøres negativt, synes jeg måske er mærkeligt? Til en Adam Lambert koncert, forventer jeg faktisk, at han “struts his stuff” og “shaker his talefeathers”, gerne iført Glambert udstyr. Hvis man forventer andet, er det vist forventningen der skal justeres? Jeg undrer mig over udtalelsen “Fra at være en dengang unik kunstner med en unik lyd er han blevet endnu én, som også synger på halvhjertede, elektroniske numre fra storsælgende svenske producere”. – Udtalelsen vidner om, at skribenten overhovedet ikke aner hvem eller hvad han er. Det første album var stort set uden hans egen indblanding, og dertil et meget rodet album, der var udarbejdet i alle mulige retninger, og uden den røde tråd. Det har der til gengæld været i hans egne 2 albums. Hvis interessen fra skribenten har været størst til det første album, må man spørge sig selv, om vedkommende så har mest lyst til sange fra det store maskineri, eller musik som kunstneren selv har blåstemplet? Jeg var der. Jeg havde en fest. Jeg nød lyden fra den mand i verden, der har den mest fantastiske stemme. Anmeldelsen virker som om man tror, at negative anmeldelser er de mest seriøse. Men du missede pointen. Hele pointen. Ved showet, ved fans’ene, ved opsætningen, ved manden, ved det hele.

    • Det er kun dejligt at du havde en dejlig aften. Jeg tror mange fans af en specifik kunstner, ikke har de samme forudsætninger og forventninger til en koncert, som en musikanmelder, der vurderer rigtig mange forskellige koncerter hvert år. Det er svært at sammenligne det mind-set der ligger til grund for de to typer, når de går til koncert.
      Husk også på, at anmeldelsen er skribentens opfattelse og holdning. Nogle gange er det modsat mængden, og andre gange er alle i salen helt enige, inkl. anmelderne. 🙂

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Det er for det første uncool at dukke op så sent efter opvarmningen, når man ikke er en større diva, end hvad Adam Lambert kan levere at være. Han synger som en drøm og leverede også, når det kommer til stemmen, men showet blev kikset. Det var for meget akavet koreografi og stort sceneshow og for lidt en stor mand med en stor stemme. For det var sidst på aftenen, da Lambert skruede ned for showet og op for sig selv, at aftenen blev pengene værd.Adam Lambert - Den forfængelige påfugls parringsdans