Gottschalk – Fortidens musikalske tradition møder fremtidens lyd

Med en blanding af 70’er inspireret singer/songwriter nostalgi og fremtids-elektronica, leverer albumdebuterende kunstner Gottschalk en spændende omgang alternativ pop, der både skuer fremad mod nye tider og kigger tilbage på dét, der var engang.

Efter et par ep-udgivelser under sine vinger, er sangerinden Gottschalk klar til at flyve fra reden med sit debutalbum “Common Ground”. Som titlen antyder, handler sangene om at finde fælles fodfæste, leve i nuet og finde balance.

Stemmemæssigt ligger Gottschalk sig opad en anden dansk sangerinde, nemlig Oh Land. Og lydmæssigt bevæger musikken sig også på Oh Landsk territorium – dog uden den samme legesyge musikalske tilgang, som Nanna Øland ligger for dagen.
Til gengæld får man som lytter et skud nostalgi, i form af Gottschalks kærlighed til 70’ernes autentiske singersongwriter-lyd. Og det er denne blanding af noget gammelt og noget nyt, der er Gottschalks styrke.

Kontrasterne skaber magien

Gottschalk fungerer nemlig allerbedst på de numre, hvor den varme akustiske lyd forenes med de kølige elektroniske synthesizere, som det bliver gjort på eksempelvis titelnummeret ‘Common Ground’ eller ‘A Bit Of The Moon’.
På albummets åbnings- og afslutningsnumre, får vi serveret en næsten rendyrket singer/songwriter pop, og her bliver Gottschalk lidt kedelig og ensformig.

Det er i kontrasten mellem det nye og det gamle, det varme og det kølige, at magien opstår, og Gottschalk bliver et interessant musikalsk bekendtskab. Og her spøger Oh Land igen i kulissen. For Gottschalk må gerne gå Oh Land lidt mere i bedene og lege mere med musikken, som Oh Land gør. For det er, når de elektroniske beats og skarpe synthesizere kommer ind i musikken og tilfører ektra krydderi, til den akustiske singer/songwriter-lyd, at Gottschalks musik går op i en højere enhed.

Se også

Paledusk og Thornhill kæmpede bravt i Pumpehuset

Torsdag aften var der udsolgt metalbrag i Pumpehuset, hvor fire bands fra tre kontinenter leverede smæk for skillingen. Paledusk, Thornhill, Silent Planet stod alle på plakaten under hovednavnet Polaris, og normalt ville vi blot bringe en anmeldelse af sidstnævnte, men denne gang har vi valgt en anden retning.

Botch satte dobbelt streg under facit i Lille Vega

De amerikanske ikoner sang onsdag aften deres svanesang i Lille Vega. Bandet som definerede en genre før de gik i opløsning i 2002, beviste på overbevisende vis hvorfor de fortjener deres plads blandt de bedste bands i musikhistorien. Denne anmeldelse er til dem som ikke kunne opleve koncerten selv, da alle som var til stede, allerede ved præcis hvor fabelagtig en aften det var.

The 1975 – Fremstillet, opstillet og velspillet

Søndag aften var det blevet KB Hallens tur til at tage imod de engelske poprockere i The 1975. Bandet med den karismatiske frontmand Matty Healy er kendt for deres energiske koncerter og Healys kontroversielle udtalelser på og udenfor scenen. Aftenens koncert var for længst udsolgt, publikum stod klar, både på musikken og i særdeleshed Healy, men da tæppet gik ned, manglede der alligevel noget.

Niall Horan delte kærlighed ud i København

Grundet fotorestriktioner måtte Poplish ikke medbringe egen fotograf til...
spot_img

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her

Det er i kontrasten mellem det nye og det gamle, det varme og det kølige, at magien opstår, og Gottschalk bliver et interessant musikalsk bekendtskab. Og her spøger Oh Land igen i kulissen. For Gottschalk må gerne gå Oh Land lidt mere i bedene og lege mere med musikken, som Oh Land gør. For det er, når de elektroniske beats og skarpe synthesizere kommer ind i musikken og tilfører ektra krydderi til den akustiske singer/songwriter-lyd, at Gottschalks musik går op i en højere enhed.Gottschalk - Fortidens musikalske tradition møder fremtidens lyd